Opiskelijan sairauspäiväraha

Lukiot, ammatilliset oppilaitokset, kansanopistot ja yksityiset oppilaitokset. Opintoraha ja opintolaina. Minkä ikäisenä voit saada tukea? Milloin vanhempien tulot vaikuttavat ja miten?

Valvoja: Kela | opintotuki

Vkot

Opiskelijan sairauspäiväraha

Lukematon viesti Kirjoittaja Vkot » 22 Helmi 2020, 12:10

Onko kyseisen otsikon yhdistelmä mahdoton?
Kyselen tuttavani lapsen asiassa. Hän on aikuisopiskelija jo. Opinnot ovat keskeytyksissä. Saatuaan diagnoosin pitkäaikaisesta masennuksesta ja siihen lääkityksen hän on hakenut sairauspäivärahaa Kelalta. Koska Kelan netissä toimiva sairauspäivärahan hakutoiminta on epäkunnossa eikä toimi, on suositeltu paperisella lomakkeella hakemista. Viimemainitulla tavalla hän onkin tehnyt päivärahahaun jo tammikuun alkupuolella, eikä ole saanut siihen vielä vastausta. Hänellä ei ole muita tuloja kuin opintotuki. Kuukausittain lienee jotain ~ 250 e/kk paikkeilla. Lisäksi hänelle tulee asuntotukea yksiönsä vuokran maksua varten. Muita tukia hän ei tietääkseni saa.

Onko opiskelijan mahdollista saada sairauspäivärahaa? Jos on niin kuinka paljon tässä tapauksessa. Vai onko hän niin lullessaan väärässä. Itse olen ollut aina siinä luulossa että sairauspäivärahalla korvataan vain tulonmenetyksiä sairausloman ajalta.

Ko henkilön rahat alkavat olla loppu ja hän on jo epätoivoinen odotellessaan Kelan päivärahapäätöstä. Eikö minkäänlaista toimeentulotukea ole saatavissa kestämättömän tilanteen takia. Itse olen eläkeläinen enkä voi kovinkaan paljoa asiassa auttaa.

Kela | opintotuki

Re: Opiskelijan sairauspäiväraha

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | opintotuki » 24 Helmi 2020, 08:52

Hei

Kaikki Suomen sosiaaliturvaan kuuluvat voivat saada sairauspäivärahaa, myös opiskelijat. Kela myös kovasti suosittelee, että opiskelijat siirtyisivät opintotuelta sairauspäivärahalle, jos työkyvyttömyys estää opiskelun.

Opiskelijat voivat yleensä saada vähimmäispäivärahan, joka on 28,94 euroa päivältä. Se on noin 725 e/kk.

Olen pahoillani siitä, että sairauspäivärahahakemuksen käsittely on viivästynyt. Akuuteissa vaikeissa toimeentulotilanteissa voi aina hakea Kelasta toimeentulotukea. Jos sitä haetaan, kannattaa selvittää kokonaistilanne - myös sen suhteen, onko henkilölle edellytyksiä nostaa opintolainaa (uskoisin, että ei ole).

Jos ja kun sairauspäiväraha myönnetään, Kela lakkauttaa automaattisesti opintotuen, eikä asiakkaan itsensä tarvitse siitä huolehtia.

Kannattaisiko varmistaa, että sairauspäivärahahakemus on varmasti tullut Kelaan? Joka tapauksessa kiitos teille, että huolehditte lähimmäisestänne.

Ystävällisin terveisin
Ilpo | Kela opintotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi