Opintojen keskeytys ja opintotuen takaisinperintä

Kuinka paljon opiskelijalla voi olla muita tuloja? Mitkä tulot huomioidaan? Muista opintotuen peruminen ja palauttaminen. Takaisinperintä tulovalvonnan jälkeen.

Valvoja: Kela | opintotuki

Urheiluhullu

Re: opintolaina ja takaisinperintä

Lukematon viesti Kirjoittaja Urheiluhullu » 09 Maalis 2021, 06:59

Moro
Kysyisin sellaista että jos lopettaisin koulun kesken niin täytyykö minun maksaa takasin opintolaina? Olen noin vuoden ollut amiksessa ja minä olen valmistunut vuonna 2019 merkonomiksi olen nyt siis auto alalla

Kela | opintotuki

Re: Opintojen keskeytys ja opintotuen takaisinperintä

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | opintotuki » 09 Maalis 2021, 10:52

Hei Urheiluhullu!

Opintolainan takaisinmaksusta tulee sopia pankin kanssa. Neuvoisin sinua olemaan asiasta yhteydessä omaan pankkiisi.

Ystävällisin terveisin
Elina | Kela opintotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi

Liubov

Lukematon viesti Kirjoittaja Liubov » 22 Huhti 2021, 20:37

Hei!
Jos keskeytän opintoni kuukauden alussa ja minulle on ehditty maksaa kyseiseltä kuukadelta opintotuki ennen keskeyttämistä, pitääkö minun maksaa se takaisin?

Kela | opintotuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | opintotuki » 23 Huhti 2021, 11:04

Hei Liubov!

Jos opiskelu keskeytyy kuukauden alussa, ei sinulla ole oikeutta keskeyttämiskuukauden opintotukeen.

Pääperiaate on, että jos asiakkaalle maksetaan tukea aiheetta, se täytyy palauttaa.

Opintotuen lakkautuksesta annetaan päätös. Päätöksellä on maininta, jos tukea on ehditty maksaa liikaa. Päätöksellä annetaan myös ohjeet, kuinka asiakkaan tulee toimia ko. tilanteessa.

Ystävällisin terveisin
Sinikka | Kela opintotuki

annikki72

Lukematon viesti Kirjoittaja annikki72 » 04 Touko 2021, 08:35

Hei!
Peritäänkö opintotuki takaisin, jos näyttöä ei voi antaa terveydellisestä syystä?
Opinnot on näyttöä vaille valmiit.
Tarvitseeko toimittaa esim. lääkärintodistusta terveydentilasta?

Kela | opintotuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | opintotuki » 04 Touko 2021, 15:08

Hei annikki72!

Jos oppilaitos huomaa, että opintosi eivät edisty riittävästi, se ilmoittaa asiasta Kelalle. Tämän jälkeen Kela lähettää sinulle asiasta muistutuksen tai selvityspyynnön. Jos saat selvityspyyntöön, vastaa siihen ja selvitä syyt, joiden vuoksi opintosi ovat hidastuneet. Voit saada edelleen opintotukea, jos opintosi ovat hidastuneet hyväksyttävästä syystä.

Jos opintosi keskeytyvät kokonaan sairastumisen vuoksi, kannattaa sinun ilmoittaa asiasta Kelaan esimerkiksi opintotuen muutosilmoituksella OmaKelan kautta. Tukeen ei ole oikeutta sellaiselta kuukaudelta, johon ei kuulu vähintään 18 opiskeluaikaan kuuluvaa päivää. Jos tuki on jo ehditty maksaa, voi olla, että se joudutaan perimään takaisin.
Ennen takaisinperintäpäätöksen tekemistä Kela kuitenkin pyytää sinulta oman selvityksesi asiaan.

Kannattaa myös huomioida, että jos olet joutunut sairastumisen takia sairauslomalle, saattaa sinulla olla oikeus hakea sairauspäivärahaa: www.kela.fi/opintotuki-jos-sairastut

Ystävällisesti
Marika | Kela opintotuki