Opiskelun tukikuukaudet käytetty ja osa-aikatyö ulkomailla

Kuinka paljon opiskelijalla voi olla muita tuloja? Mitkä tulot huomioidaan? Muista opintotuen peruminen ja palauttaminen. Takaisinperintä tulovalvonnan jälkeen.

Valvoja: Kela | opintotuki

Miten

Opiskelun tukikuukaudet käytetty ja osa-aikatyö ulkomailla

Lukematon viesti Kirjoittaja Miten » 06 Touko 2019, 10:43

Hei!

Opiskelen ulkomailla maisterintutkintoa (gradu enään tekemättä) sekä olen osa-aikaisena töissä (50% = nettotulot n. 700 e/kk) opiskelumaassa, missä olen käyttänyt kaikki opintotukikuukaudet. Koska minulla on enään jäljellä vain gradu, ajattelin palata Suomeen pysyvästi ja vuokralle kun en omista asuntoa. Opiskeluni ovat pitkittyneet ja siitä syystä korkeakoulu tiputtaa minut maksulliselle "osa-aika opiskelija" -statukselle eli en ole täysipäiväinen opiskelija enään. Koska en ole löytänyt töitä Suomesta vielä, tarkoitus olisi aina osa kuukaudesta viettää opiskelumaassa töissä nykyisellä työnantajallani, missä tuttuni majoittaisi minut. Vähän yli puolet kuukaudesta asuisin kotonani, Suomessa.

Kysymykseni kuuluukin:
- mihin Kelan tukiin olen tilanteessani oikeutettu toimeentuloni turvaamiseksi (etenkin asumiskustannukset) lisäksi palkalleni?
- koska korkeakouluni tiputtaa statukseni osa-aikaiseksi opiskelijaksi, olenko Kelan järjestelmässä silti täysipäiväinen opiskelija vai jokin muu? Ja jos en, olenko oikeutettu työttömyysetuihin (oletuksena osa-aikainen työ)?

Kela | kansainväliset asiat

Re: Opiskelun tukikuukaudet käytetty ja osa-aikatyö ulkomail

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | kansainväliset asiat » 06 Touko 2019, 14:55

Hei Miten!

Siirsin kysymyksesi kysy opiskelijoiden etuuksista-opintotuki ja tulot palstalle.

Pääset kysymykseesi suoraan täältä

Ystävällisin terveisin
Tiina | Kela kansainväliset asiat
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta http://www.kela.fi/asiointi