Milloin opintotuen takaisinmaksu?

Kuinka paljon opiskelijalla voi olla muita tuloja? Mitkä tulot huomioidaan? Muista opintotuen peruminen ja palauttaminen. Takaisinperintä tulovalvonnan jälkeen.

Valvoja: Kela | opintotuki

Jenhermi

Milloin opintotuen takaisinmaksu?

Lukematon viesti Kirjoittaja Jenhermi » 06 Touko 2019, 11:55

Hei,
Minulla on tämän vuoden alusta 2 kuukauden opintotuen takaisinmaksu tulossa, mutta milloin asiasta lähetetään ”lasku”? Onko se viikon sisään tästä ajankohdasta vai puolen vuoden päästä? Haluaisin varautua asiaan niin ei tule talousvaikeuksia.

Tämä viesti on siirretty Kysy perinnästä -palstalta.

Kela | opintotuki

Re: Milloin opintotuen takaisinmaksu?

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | opintotuki » 06 Touko 2019, 13:33

Hei

Et kerro, miksi sinulle on tulossa opintotuen takaisinmaksu. Jos kyse on "tavanomaisesta" liikamaksu- ja takaisinperintätilanteesta, Kela lähettää takaisinperintäkuulemiset ja -päätökset pian sen jälkeen, kun asia on tullut Kelan tietoon.

Mutta onko kyse opintotuen tulovalvonnasta? Ovatko vuoden 2019 tulosi olleet liian suuret? Jos tiedät, että sinun pitää palauttaa 2 kuukauden opintotuet, sinun pitää itse tehdä opintotuen vapaaehtoinen palautus. Voit tehdä sen Kelan asiointipalvelussa. Saat sieltä maksutiedot. Palautus on maksettava viimeistään 31.5.2019.

Jos kyse on vuoden 2019 vuosituloista ja jos et itse palauta opintotukea vapaaehtoisesti, liikaa maksetut opintotuet peritään takaisin helmikuussa 2021. Perittävään summaan lisätään 7,5 %:n korotus.

Ystävällisin terveisin
Ilpo | Kela opintotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi