Opintotuki avoliitossa

Kuinka paljon opiskelijalla voi olla muita tuloja? Mitkä tulot huomioidaan? Muista opintotuen peruminen ja palauttaminen. Takaisinperintä tulovalvonnan jälkeen.

Valvoja: Kela | opintotuki

Plama12

Opintotuki avoliitossa

Lukematon viesti Kirjoittaja Plama12 » 07 Touko 2019, 12:33

Hei, olen 18 ja asun äitini luona toisella paikkakunnalla sekä koulupaikkakunnan opiskelija-asuntolassa. Viikonloppuisin asuntolasta pitää lähteä kotiin ja sen takia usein vietän viikonloput poikaystäväni luona, joka asuu koulupaikkakunnallani. Myös välillä arkisin olen hänen luona ja sieltä on helpompi matkata kouluun, kuin asuntolasta. Haluaisin nyt virallisesti muuttaa poikaystäväni luokse ja mietin miten minun opintotuki muuttuisi (nyt se on 250€) ja kun mies saa n. 1600€ kuussa palkkaa. Vuokra miehen asunnossa on 400€. En haluaisi että mies maksaa kaikki menot, joten mitä meidän tuloille kävisi avoliitossa?

Kela | opintotuki

Re: Opintotuki avoliitossa

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | opintotuki » 08 Touko 2019, 13:33

Hei Plama12!

Puolison tulot eivät vaikuta sinulle maksettavan opintotuen määrään, eli saisit sitä myös avoliitossa ollessa edelleen tuon 250e.

Mikäli haette asumistukea niin teidät katsotaan samaan ruokakuntaan kuuluviksi, koska olette avoliitossa. Asumistuki on tuolloin yhteinen koko ruokakunnalle ja kummankin tuet vaikuttavat sen määrään.
www.kela.fi/ruokakunta

Ystävällisesti
Marika | Kela opintotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi