Maisterivaiheen tuet

Kuinka paljon opiskelijalla voi olla muita tuloja? Mitkä tulot huomioidaan? Muista opintotuen peruminen ja palauttaminen. Takaisinperintä tulovalvonnan jälkeen.

Valvoja: Kela | opintotuki

Opiskelijallaonhuoli

Maisterivaiheen tuet

Lukematon viesti Kirjoittaja Opiskelijallaonhuoli » 16 Touko 2019, 14:42

Hei!

Olen päässyt ammattikorkeakoulupohjalta yliopistoon suorittamaan maisteritutkintoa. Tukien määrä herättää kysymyksiä. Olen ollut nyt työelämässä ja haluasin tietää paljon on tuloraja opintotukeen/-lainaan ja yleiseen asumistukeen. Aion hakea kaikkia edellämainittuja ja haluan välttyä ikäviltä yllätyksiltä.

Kela | opintotuki

Re: Maisterivaiheen tuet

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | opintotuki » 17 Touko 2019, 15:11

Hei Opiskelijallaonhuoli!

Opintotuessa sekä yleisessä asumistuessa tuloja tarkastellaan hieman eri tavoin.

Opintotuen tulovalvonnassa huomioidaan opiskelijan koko vuoden tulot ja opiskelijan on itse huolehdittava, että tulot eivät ylitä sallittuja rajoja. Vuosituloraja määräytyy sinulle sen mukaan, monta tukikuukautta kalenterivuoden aikana nostat.

Opiskelijan tuloihin kannattaa tutustua osoitteessa:
www.kela.fi/opintotuki-omat-tulot

Yleisessä asumistuessa tulot huomioidaan hakemisajankohdasta vuodeksi eteenpäin ja tuki tulee tarkistaa, jos tuloissa tai olosuhteissa tapahtuu muutoksia. Asumistuki tulee mm. silloin tarkistuttaa, kun ruokakunnan tulot nousevat vähintään 400 e/kk edellisen päätöksen tuloihin verrattuna. Tilanteessa on vaikutusta sillä, milloin tulonmuutos tapahtuu ja miten kauan se kestää.

Asumistuen tulorajoista ja tuen tarkistamisesta voit lukea lisää osoitteessa:
www.kela.fi/asumisen-tuet-tulojen-vaikutus

Ystävällisin terveisin
Taru | Kela opintotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi