Opintotuen vapaaehtoinenpalautus

Kuinka paljon opiskelijalla voi olla muita tuloja? Mitkä tulot huomioidaan? Muista opintotuen peruminen ja palauttaminen. Takaisinperintä tulovalvonnan jälkeen.

Valvoja: Kela | opintotuki

Tommm

Opintotuen vapaaehtoinenpalautus

Lukematon viesti Kirjoittaja Tommm » 23 Touko 2019, 16:52

Hei!

Nostin vuodelta 2018 8kk ajalta opintotukea. Ansio- ja pääomatuloni vuodelta 2018 ovat kuitenkin 19955€, jolloin ylitän 3kk 19911€ tulorajan ja olen valmis palauttamaan 6kk tuet. Kela on kuitenkin saannut verohallinnolta virheellistä tietoa pääomatuloistani ja väittää minun tienanneen 23221€, jolloin joutuisin palauttamaan kaikki 8kk tuet.

Täytyykö minun itse todistaa tämä verohallinon antama tieto vääräksi? Olen huomioinut pääomatuloistani vain voitot, ilman vähentämättä luovotustappioita, enkä keksi mistä tämä virhe voisi johtua.

Lisäksi, kelan sivuilla sanotaan, jos tuloraja ylittyy 222 eurolla, ei kuukauden tukea tarvitse palauttaa. Voinko siis 19955€ tuloillani palauttaa vain 5kk tulot 6kk sijaan?

Kiitos!

Kela | opintotuki

Re: Opintotuen vapaaehtoinenpalautus

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | opintotuki » 24 Touko 2019, 14:03

Hei Tommm!

Opintotuen Vuositulot-kyselyssä oleva veroalaisten pääomatulojen määrä on tällä hetkellä virheellinen, jos opintotuen saajalla on ollut luovutustappioita. Asiaa ollaan selvittämässä. Sinun siis kannattaa varmistaa vuoden 2018 tulot vielä verottajalta.

Jos olet nostanut 8 tukikuukautta, vuosituloraja on 13 296 €. Kerroit, että tulosi olisivat olleet 19 955 €, jolloin ylitys on 6 659 €. Sinun tulisi siis palauttaa 6 tukikuukautta. Laskelmissa on jo huomioitu 222 € ylitys.

Osoitteessa www.kela.fi/opintotuki-omat-tulot löydät tulorajataulukon ja osoitteessa www.kela.fi/omat-tulot-tulovalvonta-ja-takaisinperinta löytyy taulukko mistä voit tarkistaa kuinka monta kuukautta tulisi palauttaa.

Ystävällisin terveisin
Niina | Kela opintotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi