Kesätuet ja projektit

Kuinka paljon opiskelijalla voi olla muita tuloja? Mitkä tulot huomioidaan? Muista opintotuen peruminen ja palauttaminen. Takaisinperintä tulovalvonnan jälkeen.

Valvoja: Kela | opintotuki

Kyss

Kesätuet ja projektit

Lukematon viesti Kirjoittaja Kyss » 12 Kesä 2019, 14:56

Hei!

Suoritan kesän opintoja ja nyt kesän aikana olen lähtenyt mukaan muutamaan projektiin, josta saan palkkaa loppukesästä. Näistä kertyy yhteensä max. 2 000€ tuloja. Lisäksi olen hakenut opintorahaa kotikuntani säätiöltä. Mikäli raha myönnetään, sieltä saan maksimissaan 1 000€.

- Ilmoitanko näistä Kelalle (vaikkei tuloraja ylity) ja pitääkö minun silti tarkistaa asumisentuki, vaikka projektien jälkeen työsuhde ei jatku?
- Entä jos haluan palauttaa kesän opintotukia elokuussa, niin "palautuvatko" ne jälleen käyttööni loppupuolen opintoihin?

Kela | opintotuki

Re: Kesätuet ja projektit

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | opintotuki » 13 Kesä 2019, 10:09

Hei Kyss!

Opintotukea varten tuloja ei tarvitse Kelaan ilmoittaa. Opintotuen tulovalvonta tehdään sen jälkeen kun tulotiedot saadaan Verohallinnolta. Sinun tulee vuoden aikana itse seurata, että opintotuen vuosituloraja ei ylity. Tarvittaessa voit perua tämän vuoden tulevia tukikuukausia tai palauttaa jo maksettua opintotukea.

Opintotukea on mahdollista palauttaa vapaaehtoisesti aina seuraavan vuoden toukokuuhun asti. Kun teet vapaaehtoisen palautuksen, tukikuukausi palautuu sinulle uudelleen käytettäväksi.

Yleisessä asumistuessa ansiotulot huomioidaan tulona sille ajalle kuin ne on ansaittu. Projektityösi kesto ja alkaminen vaikuttavat siihen milloin tuki tulisi tarkistaa ja kuinka suuri osa tuloista kohdistuu tarkistuksen jälkeiseen aikaan. Palstalla emme pysty arvioimaan olisiko sinun tarpeen tarkistaa tukeasi. Voit halutessasi olla yhteydessä asiakaspalveluun tai tehdä tarkistushakemuksen, jotta tilanteesi voidaan arvioida tarkemmin.

Mikäli säätiöltä myönnetään sinulle rahaa, kyseessä on todennäköisesti kertaluontoinen avustus. Tällöin sillä ei ole vaikutusta asumistukeen.

Ystävällisin terveisin
Eveliina | Kela opintotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi