Tulot valmistuessa

Kuinka paljon opiskelijalla voi olla muita tuloja? Mitkä tulot huomioidaan? Muista opintotuen peruminen ja palauttaminen. Takaisinperintä tulovalvonnan jälkeen.

Valvoja: Kela | opintotuki

RoN

Tulot valmistuessa

Lukematon viesti Kirjoittaja RoN » 04 Elo 2019, 11:13

Hei,

Olen valmistunut korkeakoulusta 20.6.2019. Olen nostanut opintotukea kolmelta kuukaudelta kevään 2019 aikana, mutta minulla on myös palkkatuloja, joten joudun maksamaan ainakin osan tuista takaisin. Haluaisin kysyä, lasketaanko myös kesäkuun tulot opiskeluajan tuloihin, sillä Kelan sivuilla lukee, että "Jos tutkinnon suorittamispäivä on sellainen, että et voi saada valmistumiskuukaudelta opintotukea, valmistumiskuukausi ei kuulu opiskeluaikaan." Korkeakouluissahan tukikuukaudet ovat syys-toukokuu, eli kesäkuulta en joka tapauksessa olisi saanut opintotukea. Jos kesäkuun tuloja ei huomioida, ovat palkkatuloni tammi-toukokuussa 7816€, eli riittääkö tässä tapauksessa, että palautan kolmesta nostamastani tukikuukaudesta kaksi? Olen saanut myös verotonta apurahaa diplomityötä varten, mutta sitä ei ilmeisesti tältä keväältä enää huomioida opintotuen tuloihin? Kesäkuulta minulla on sen verran tuloja, että mikäli ne huomioidaan, joudun joka tapauksessa palauttamaan kaikki kolme tukikuukautta.

Kiitos jo etukäteen!

Kela | opintotuki

Re: Tulot valmistuessa

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | opintotuki » 05 Elo 2019, 10:09

Hei

Lue asiasta lisää täältä: https://www.kela.fi/omat-tulot-aloittan ... almistunut ja käy laskureilla tarkistamassa oma tilanteesi. Voit tarkistaa tilanteesi myös asiointipalvelussa.

Laskennallisesti (tuolla yllä mainitulla sivulla on myös esimerkki) asia menee niin, että sen kuukauden aikana, kun nostat opintotukea, sinulla saisi olla muita tuloja 667 euroa. Ja tuettoman opiskelukuukauden aikana 1990 euroa kuukaudessa. Olet valmistunut 20.6.2019 eli kesäkuussa olet vielä opiskelija tulovalvonnan kannalta.

Jos nostat opintotukea, tulosi tutkitaan vuositulovalvonnassa. Verottomat apurahat eivät vaikuta enää vuonna 2019. Jos koko kalenterivuoden 2019 aikana saamasi tulot (maksupäivä ratkaisee) ylittävät vuositulorajan (3 kuukauden opintotuella tuloraja on 19 911 euroa), saat tulovalvonnan päätösehdotuksen. Kun vastaat uudelleen käsittelypyyntöön, tutkitaan, mitä tuloja olet saanut opiskelun aikana ja mitä tuloja opintojen jälkeen.

Ystävällisin terveisin
Tuula | Kela opintotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi

RoN

Lukematon viesti Kirjoittaja RoN » 07 Elo 2019, 09:39

Hei,

Varmistan vielä, että siis tuo kyseinen "Jos tutkinnon suorittamispäivä on sellainen, että et voi saada valmistumiskuukaudelta opintotukea, valmistumiskuukausi ei kuulu opiskeluaikaan." ei koske tätä tilannetta, vaikka en voisi saada kesäkuulta opintotukea? Mihin tilanteeseen tätä sitten sovellettaisiin?

Kela | opintotuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | opintotuki » 07 Elo 2019, 13:37

Hei!

Käytännössä tuo tarkoittaa sitä, että tulovalvonnassa valmistumiskuukausi on sellainen, missä on 18 päivää vielä opiskelua. Eli jos valmistut 20.6. niin tulee tämä 18 päivää täyteen ja tulot huomioidaan koko kesäkuulta. Jos taas valmistuisit 15.6. niin olisi päiviä alle 18 ja tulot huomioitaisiin toukokuuhun saakka.

Ystävällisin terveisin
Joona | Kela opintotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi