Asumislisä ulkomaille/tulojen vaikutus

Kuinka paljon opiskelijalla voi olla muita tuloja? Mitkä tulot huomioidaan? Muista opintotuen peruminen ja palauttaminen. Takaisinperintä tulovalvonnan jälkeen.

Valvoja: Kela | opintotuki

Katri J

Asumislisä ulkomaille/tulojen vaikutus

Lukematon viesti Kirjoittaja Katri J » 08 Elo 2019, 12:51

Hei,

Olen lähdössä syyslukukaudeksi vaihtoon ja haluaisin tietää vaikuttavatko kalenterivuoden tulot myös asumislisään jota maksetaan ulkomaille? Olen tienannut tämän vuoden aikana liikaa, jotta voisin pitää opintotuet, mutta mietin onko sama menettely käytössä myös asumislisän kanssa?

Vieras

Re: Asumislisä ulkomaille/tulojen vaikutus

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 08 Elo 2019, 13:14

Vuositulorajaa voit nostaa vain palauttamalla molemmat eli sekä asumislisän, että opintorahan.

Kela | opintotuki

Re: Asumislisä ulkomaille/tulojen vaikutus

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | opintotuki » 09 Elo 2019, 09:52

Hei Katri J!

Asumislisä on osa opintotukea. Opiskelijan tulot vaikuttavat siihen, kuinka monelta kuukaudelta vuodessa voi nostaa opintotukea. Opiskelijan pitää itse huolehtia siitä, etteivät vuositulot ylitä vuositulorajaa. Opintotuessa Kela huomioi tuloverolain mukaiset veronalaiset ansio- ja pääomatulot sekä ulkomailla saadut tulot. Vuosituloraja taulukon löydät täältä: www.kela.fi/opintotuki-omat-tulot.

Mikäli tiedät että vuosituloraja ylittyy ja haluat perua opintotukea etukäteen tai palauttaa opintotukea jälkikäteen, voit tehdä sen Kelan sähköisen asiointipalvelun kautta. Voit itse valita, minkä kuukausien tuen perut tai palautat. Sinun pitää perua tai palauttaa sekä opintoraha että mahdollinen asumislisä. Tällöin saat nostettua vuositulorajaasi. Tulovalvonnan näkökulmasta opintotuen vapaaehtoinen palautus on maksettava tukivuotta seuraavan vuoden toukokuun loppuun mennessä. www.kela.fi/opintotuki-peruminen-ja-palauttaminen.

Huomioithan että, jos perut opintotukea etukäteen, et voi nostaa perumiesi opintotukikuukausien opintolainoja tai lainaeriä, joiden nostopäivä on tuen perumisen jälkeen. Halutessasi voit nostaa opintolainan ensin ja perua sitten opintotuen haluamaltasi kuukaudelta.

Ystävällisin terveisin
Elina | Kela opintotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi