Vaikuttaako alkuvuoden tulot opintotukeen?

Kuinka paljon opiskelijalla voi olla muita tuloja? Mitkä tulot huomioidaan? Muista opintotuen peruminen ja palauttaminen. Takaisinperintä tulovalvonnan jälkeen.

Valvoja: Kela | opintotuki

ooppiisskkeelliijjaa

Vaikuttaako alkuvuoden tulot opintotukeen?

Lukematon viesti Kirjoittaja ooppiisskkeelliijjaa » 09 Syys 2019, 13:24

Aloitin Ammattikorkeakoulun 2.9.2019, eli olen nyt ensimäisen vuoden opiskelija. Olen ollut töissä siihen asti, eli koko alkuvuoden, mutta lopetin työt 29.8.2019. Tällä hetkellä en ole missään töissä, joten tuloja ei ole. Asumistuenpäätöstä odottelen vielä. Vuosituloraja eli 22 557e on ylittynyt jo alkuvuoden töillä, joten enkö saa ollenkaan opintotukea, vaikka en opiskelujeni aikana ole ollut päivääkään töissä?

Kela | opintotuki

Re: Vaikuttaako alkuvuoden tulot opintotukeen?

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | opintotuki » 10 Syys 2019, 08:44

Hei ooppiisskkeelliijjaa!

Vuositulot eivät estä opintotuen saamista eli tulojasi ei tutkita hakemusvaiheessa. Sinun tulee kuitenkin itse seurata tulojasi.

Koska olet tänä vuonna opintosi aloittava opiskelija, tulovalvontasi menee hieman eri tavalla kuin koko vuoden opiskelijalla. Sinun tulee ensin toki katsoa vuositulorajaa. Jos nostat tuke tänä vuonna 4 kk (syys-joulukuu), vuosituloraja on 18 588 €. Kerroit, että tulosi ovat tätä suuremmat, joten sitten sinun tulisi seurata opintojen aikaisten (1.9.-31.12.2019) tulojen tulorajaa. Jos se ylittyy, tulisi tukea palauttaa/perua. Voit lukea lisää asiasta osoitteessa www.kela.fi/omat-tulot-aloittanut-tai-valmistunut.

Ystävällisin terveisin
Niina | Kela opintotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi