Opintotuki ja vanhat opiskelut

Kuinka paljon opiskelijalla voi olla muita tuloja? Mitkä tulot huomioidaan? Muista opintotuen peruminen ja palauttaminen. Takaisinperintä tulovalvonnan jälkeen.

Valvoja: Kela | opintotuki

Mar9933

Opintotuki ja vanhat opiskelut

Lukematon viesti Kirjoittaja Mar9933 » 11 Syys 2019, 17:26

Hei,

Olen viimeiksi opiskellut 2011-2012 ja nostanut 9kk verran opintotukea, mutta sain vain suoritettua 24op. Nyt olen syksyllä aloittanut uudelleen opiskelemaan, uudessa koulussa ja ihan eri opintoaine, ja sain tänään viestin Kelalta että en ole oikeutettu opintotukeen, koska en 2011-2012 saanut tarpeeksi opintopisteitä aikaiseksi. Olen viimeiset 7 vuotta ollut töissä ja välillä työttömänä, mutta olen esim. maksannut takaisin koko opintolainan sekä maksannut jotain opintotukikuukausia takaisin Kelalle vielä aikaisemmista opinnoista.

Jos en oikeasti ole oikeutettu opintotukeen onko minulla mahdollista hakea esim. perustoimeentuloa?

Kela | opintotuki

Re: Opintotuki ja vanhat opiskelut

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | opintotuki » 12 Syys 2019, 10:31

Hei Mar9933!

Opintojen edistymisen seurannassa huomioidaan suoritetut opintopisteet korkeakoulututkinto-opintojen alusta lukien, kuitenkin aikaisintaan 1.8.2011 alkaen.

Jos sinulla on ennen 1.8.2011 suomalaisessa korkeakoulussa tehtyjä suorituksia, jotka haluat huomioitavaksi opintojesi edistymisen seurannassa, kerro tämä vapaamuotoisessa selvityksessäsi. Todistusta näistä suorituksista ei tarvitse toimittaa. Kela tarkastaa ne VIRTA-tietovarannosta.

Voit myös tarkistaa, onko päätöksellä ilmoitettu paljonko opintopisteitä tulisi suorittaa, jotta voit saada opintotuen uudelleen.

Tarvittaessa voit hakea perustoimeentulotukea. Oikeus etuuteen ratkaistaan hakemuksesta. Lisää perustoimeentulotuesta opiskelijalle sivuillamme: www.kela.fi/toimeentulotuki-opiskelijat.

Jos sinulla on kysymyksiä perustoimeentulotukeen liittyen, voit esittää kysymykset toimeentulotuki palstallamme: viewforum.php?f=92.

Ystävällisin terveisin
Elina | Kela opintotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi