Mikä lasketaan vuositulorajaan?

Kuinka paljon opiskelijalla voi olla muita tuloja? Mitkä tulot huomioidaan? Muista opintotuen peruminen ja palauttaminen. Takaisinperintä tulovalvonnan jälkeen.

Valvoja: Kela | opintotuki

LauraHHH

Mikä lasketaan vuositulorajaan?

Lukematon viesti Kirjoittaja LauraHHH » 13 Syys 2019, 09:48

Hei!

Olen toisen asteen opiskelija. Teen opiskeluiden ohella satunnaisesti töitä. Sanotaan esim, että vuoden 2019 palkkatuloni ovat olleet tähän asti 5000e. Saan myös opintorahaa (sekä yleistä asumistukea). Tässä vaiheessa ajattelen, että nostan tukea 12kk, eli saan opintorahaa 3003,36e koko vuodelta. Vuositulorajani olisi 12kk siis 8004e.

Laskenko siis palkan 5000e ja opintorahan 3003,36e yhteen ja siitä syntyy koko vuoden tuloni, jota vertaan vuositulorajaan? Palkka+opintoraha on yhteensä 8003,36. Eli tässä tilanteessa peruuttaisin opintorahan AINAKIN yhdeltä kuukaudelta, koska palkkatuloja on vielä loppuvuodesta tulossa.

Kiitos!

LauraHHHH

Re: Mikä lasketaan vuositulorajaan?

Lukematon viesti Kirjoittaja LauraHHHH » 13 Syys 2019, 10:01

Jatkan vielä edelliseen viestiini..

Tämä on ensimmäinen vuosi, kun opiskelen ja teen töitä, olen ihan pihalla tästä, että mikä lasketaan vuositulorajaan :D

Laskin vuositulorajalaskurilla omaa vuositulorajaa ja siinä sivulla sanottiin näin: "Voit saada vuositulorajasi verran muita tuloja opintotuen lisäksi, eivätkä tulosi tällöin vaikuta opintotukeesi". Eikö sitä opintorahaa lasketakkaan palkan kanssa yhteen ja siitä syntyy tuloni? "Vuositulorajasi verran muita tuloja opintotuen LISÄKSI". Eli koska olen tienannut 5000e, niin onko minulla mahdollisuus nostaa opintorahaa 12kk (raja 8004e) ja vielä tienata 3004e tänä vuonna?

Kela | opintotuki

Re: Mikä lasketaan vuositulorajaan?

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | opintotuki » 13 Syys 2019, 14:48

Hei LauraHHHH!

Vuosituloraja määräytyy sen perusteella, kuinka monelta kuukaudelta opiskelija nostaa opintotukea kalenterivuoden aikana. Opintoraha ei ole tuloa opintotuen saajan omien tulojen tulovalvonnassa. www.kela.fi/opintotuki-omat-tulot.

Ystävällisin terveisin
Elina | Kela opintotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi