Opintojen lopettaminen

Kuinka paljon opiskelijalla voi olla muita tuloja? Mitkä tulot huomioidaan? Muista opintotuen peruminen ja palauttaminen. Takaisinperintä tulovalvonnan jälkeen.

Valvoja: Kela | opintotuki

Jussi K

Opintojen lopettaminen

Lukematon viesti Kirjoittaja Jussi K » 12 Marras 2019, 10:31

Hei!

Olen ollut ammattikoulussa sähköalla noin 3 vuotta ja nyt neljäs vuosi menossa. Mutta tää neljäs vuosi alkaa olla jo vähän liikaa ja tuntuu että ei yksinkertaisesti ole enää energiaa eikä motivaatiota mennä kouluun, joten olen harkinnut opintojen lopettamista.

Ongelma on se, että olen saanut opintotukea kaikkina vuosina ja minua pelottaa se että tulee iso lasku perään jos minä jätän opinnot kesken, joten haluaisin tietää että miten tää homma oikein toimii.

Kiitos etukäteen!

Vieras

Re: Opintojen lopettaminen

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 12 Marras 2019, 13:35

Toimii just niin että tulee iso lasku perästä. Et sitten aiemmin ajatellut että opintolaina on maksettava takaisin?

Niilo44

Lukematon viesti Kirjoittaja Niilo44 » 12 Marras 2019, 13:39

Opintotuestahan tässä oli kysymys, ei sitä peritä takaisin vaikka opinnot jäisi kesken.

Vieras

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 12 Marras 2019, 21:20

Niilo44 kirjoitti:
12 Marras 2019, 13:39
Opintotuestahan tässä oli kysymys, ei sitä peritä takaisin vaikka opinnot jäisi kesken.
Aloittaja kysyi opintotuesta, joka koostuu opintorahasta ja opintolainasta.

Niilo44

Lukematon viesti Kirjoittaja Niilo44 » 12 Marras 2019, 21:43

Aloittajan kysymyksessä ei oikein selvinnyt onko lainaa nostettu.
Opintorahaa ei minun tarvinnut maksaa takaisin vaikka keskeytin opinnot. Laina tietysti pitää maksaa jos sitä on nostettu.

Kela | opintotuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | opintotuki » 14 Marras 2019, 10:20

Hei Jussi K!

Opintojen keskeyttäminen ei ole syy opintotuen takaisinperintään. Jos opinnot ovat keskeyttämiseen asti kuitenkin edenneet, olet ollut oikeutettu opintotukeen.

Kela voi peritä tukea takaisin, jos opintosuorituksia on ollut erityisen vähän ja olosuhteista ilmenee, että tarkoituksena ei ole ollut opiskella. Tätä edistymisen seurantaa tehdään kaikille opiskelijoille, ei pelkästään opinnot keskeyttäville.

Keskustelua on tullut opintolainan takaisinmaksamisesta. Jos olet lainaa nostanut, sen takaisinmaksun alkamisesta ja aikataulusta tulee keskustella pankin kanssa.

Ystävällisin terveisin
Eveliina | Kela opintotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi