Aikuiskoulutustuesta siirtyminen opintotukeen

Kuinka paljon opiskelijalla voi olla muita tuloja? Mitkä tulot huomioidaan? Muista opintotuen peruminen ja palauttaminen. Takaisinperintä tulovalvonnan jälkeen.

Valvoja: Kela | opintotuki

ptz_

Aikuiskoulutustuesta siirtyminen opintotukeen

Lukematon viesti Kirjoittaja ptz_ » 18 Helmi 2020, 16:17

Hei,

olen toisen vuoden korkeakouluopiskelija, ja minulla on edessäni tilanne, jossa siirryn aikuikoulutustuesta Kelan opintotuen piiriin 1.3.2020 alkaen. Sen myötä minulla tuli ajankohtaiseksi laskea kuluvan vuoden oma tuloraja hyvissä ajoin, ettei tule yllätyksiä vuoden päästä, mutta olen vähän epävarma laskentatavasta.

Jos kuluvan vuoden aikukoulutustukia on 2, opintotukikuukausia on 7 ja näiden lisäksi on ansiotuloja. Minun tapauksessani opintoraha on 350e/kk ja aikuiskoulutustuki 1635e/kk, ja oletetaan, että ansiotuloja tulisi olemaan vuodessa 12 000e, niin pysynkö minä tulorajojeni puitteissa? Onko näin, että aikuiskoulutustuen määrä ja ansiotulot bruttona lasketaan yhteen? Alla on laskuri, jota olen käyttänyt.

https://www.kela.fi/asioi-verkossa_omat ... 20-ja-2021

Olen myös yrittänyt laskea manuaalisesti alla olevan ohjeen mukaan, missä sanottiin, että "... tuloja voi olla 696 euroa jokaista tukikuukautta kohti ja 2 078 euroa jokaista tuetonta kuukautta kohti."

https://www.kela.fi/opintotuki-omat-tulot

Laskin sen seuraavasti (696e * 7 tukikuukautta) + (2078e * 5 tuetonta kuukautta) = 15 262e
Eli käsittääkseni 15 262e on tämän vuoden tuloraja (vuosituloni), mutta kun syötän yllä olevaan laskuriin tiedot, niin saan tulorajaksi 15 494e. Ja ihmetystä aiheutti vielä se, että jos vuosituloksi kirjoittaa 15 495e, niin joutuisin maksamaan takaisin 376e.

Ja onko näin, että jos pysytään oman tulorajan puitteissa, niin sillä ei ole mitään vaikutusta, vaikka kuukausitasolla ansiotulot olisivatkin eri, esim. alku- ja loppuvuodesta 300e/kk ja kesällä 3000e/kk?

Terveisin
Juho Kemppainen

Kela | opintotuki

Re: Aikuiskoulutustuesta siirtyminen opintotukeen

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | opintotuki » 20 Helmi 2020, 14:00

Hei ptz_!

Opintotuen tulovalvonnassa sinun opintotukeasi ei lasketa mukaan huomioitaviin tuloihin. Vaikuttaisi siis siltä, että huomioitaisiin vain aikuiskoulutustuki ja palkat mitä maksetaan kalenterivuoden 2020 aikana, tulot huomioidaan bruttotuloista.

Palkat 12000 eur ja aikuiskoulutustuki 3270 eur yhteensä 15270 euroa.
Opintotukikuukausien perusteella määräytyvä vuosituloraja on (7 tukikuukautta) 15 262 euroa, mutta jos tulosi ylittävät vuositulorajasi enintään 232 eurolla (vuonna 2020 ja 2021), sinun ei tarvitse perua tai palauttaa tukea eikä maksaa sitä takaisin myöhemmin opintotuen tulovalvonnassa. Tuo ns. "särkymävara" 232 euroa lisätään koko vuoden vuositulorajaan joka on siten siis 15494 euroa.
Näin ollen mainitsemasi tulot mahtuvat vuositulorajan alle, eikä sinulle ole tulossa opintotuen tulovalvonnan osalta takaisinperintää.

Terveisin
Riikka | Kela opintotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi