Opintotukikuukaudet ja sekaisin tulevaisuudesta

Kuinka paljon opiskelijalla voi olla muita tuloja? Mitkä tulot huomioidaan? Muista opintotuen peruminen ja palauttaminen. Takaisinperintä tulovalvonnan jälkeen.

Valvoja: Kela | opintotuki

Sekaisinelamasta

Opintotukikuukaudet ja sekaisin tulevaisuudesta

Lukematon viesti Kirjoittaja Sekaisinelamasta » 06 Huhti 2020, 11:34

Hei,

Valmistuin viime vuonna AMK:sta.

Olen nyt ollut työelämässä vuoden ja huomannut että tämä ei (ainakaan tämän hetkisen voinnin takia) ole minun alaani. Olenkin aivan lähellä burn outia sekä lääkärin että psykoterapeutin mukana ja ne haluaisi laittaa minua sairauslomalle tämän vuoksi.

Minulla on opintotukikuukausia jäljellä mutta ei lähelläkään tarpeeksi opiskella aivan uutta alaa. Enkä ole varma kestäisikö mielenterveyteni työskennellä opintojen ohella. Olen taistellut masennuksen kanssa monta vuotta ja energiat eivät vaan riitä molempiin samana aikana.

Opintolainaa minulla jo on yli 25000€ enkä ole varma onko fiksua nostaa 20,000€ lisää.

Olen miettinyt vuoden mittaisen kansankorkeakoulu opintoa (mihin opintotukikuukaudet kyllä riittäisi), mutta mitä jos voin sen jälkeen paremmin ja haluaisinkin opiskella magisteriksi tämän hetkisen alallani ja opintotukikuukaudet silloin vain riittää noin vuodeksi?

Onko silloin mahdollista saada jotain muuta tukea?

T. Sekaisin elämästä

Kela | opintotuki

Re: Opintotukikuukaudet ja sekaisin tulevaisuudesta

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | opintotuki » 07 Huhti 2020, 08:46

Hei Sekaisinelamasta!

Varsinaisia opintotukietuuksia ei enää olisi tuossa vaiheessa mahdollsista saada, jos kaikki opintotukikuukaudet on käytetty loppuun.

Muita vaihtoehtoisia tapoja rahoittaa opiskelua on esimerkiksi:
Aikuiskoulutustuki
Tuen saaminen edellyttää aikaisempaa työhistoriaa ja voimassa olevaa työsuhdetta. Voit tutustua tarkemmin muihin kriteereihin linkin kautta.
www.tyollisyysrahasto.fi/

Omaehtoinen opiskelu työttömyystuella:
Asiasta voit olla tarkemmin yhteydessä TE-palveluihin. Edellyttää ainakin sitä, että olet työttömänä työnhakijana.
www.te-palvelut.fi/te/fi/tyonhakijalle/ ... index.html
Työttömyysetuus tuolle ajalle maksetaan joko Kelasta tai työttömyyskassasta riippuen kumpaan olet oikeutettu.

Huomaathan myös, että molemmat tuet ovat enintään n. kahdelle vuodelle, joten koko opiskelun ajalle nuo eivät riittäisi. Loppuajalle voisi hyödyntää myös esimerkiksi opintotukikuukausia.

Toivottavasti tästä oli sinulle apua.

Ystävällisin terveisin
Aki | Kela opintotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi