Vuokratulojen määrän vaikutus 50% omistuksesta

Kuinka paljon opiskelijalla voi olla muita tuloja? Mitkä tulot huomioidaan? Muista opintotuen peruminen ja palauttaminen. Takaisinperintä tulovalvonnan jälkeen.

Valvoja: Kela | opintotuki

Hiipakka

Vuokratulojen määrän vaikutus 50% omistuksesta

Lukematon viesti Kirjoittaja Hiipakka » 27 Heinä 2020, 11:15

Olen lähdössä opiskelemaan toiselle paikkakunnalle ja tarkoituksena on nostaa opintotukea ja opintolainaa elämisen kustantamiseksi.

Minulla on 50% omistusoikeus asunnosta vanhalla kotipaikkakunnallani sisareni kanssa, ja olemme pohtineet vaihtoehtoa että koko asunto laitettaisiin vuokralle sen sijaan että vain minun huoneeni laitettaisiin vuokralle lainan ja vastikkeen kattamiseksi.

Minua mietityttää se, että jos koko asunto laitetaan vuokralle, tulkitseeko Kela asunnon koko vuokratulon minun tulonani vai 50% vuokratulosta? Siitähän puolet menee kuitenkin sisarelleni, sillä omistusoikeuteni asunnosta on 50%.

Haluan vain varmistaa asian, ettei tämä sotke opintotukeni ja opintolainani maksamismäärää.

Kela | opintotuki

Re: Vuokratulojen määrän vaikutus 50% omistuksesta

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | opintotuki » 27 Heinä 2020, 14:10

Hei Hiipakka!

Opiskelijan tuloja ei tutkita opintotukea myönnettäessä. Opintotuessa on vuosituloraja, eli opiskelijan opintotuen lisäksi saamat tulot eivät saa ylittää kalenterivuoden aikana vuositulorajaa. Tulojen vaikutusta opintotukeen tutkitaan jälkikäteen verotustietojen perusteella.

Opiskelijan tuloina huomioidaan siis Verohallinnon ilmoittamat veronalaiset ansio- ja pääomatulot. Vuokratulosi huomioidaan siis sen suuruisena, kuin Verohallinto ne Kelalle ilmoittaa. Jos verotuksessa puolet vuokratulosta on sinun tuloasi, myös opintotuessa huomioidaan tuloinasi vain sinun osuutesi vuokratulosta.

Voit lukea lisää opintotuen tulovalvonnasta ja vuokratulojen huomioimisesta verkkosivuiltamme https://www.kela.fi/omat-tulot-mitka-tulot-huomioidaan

Ystävällisin terveisin
Else | Kela opintotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi