Vanhempainvapaan jakaminen

Valvoja: Kela-Kerttu

Kirjoittaja opiskelijaodottaja 12 Heinä 2018, 00:11
Hei!

Opiskelen ammattikorkeakoulussa tällä hetkellä. Mieheni on yrittäjä. Keskustelimme vanhempainvapaasta ja kävi ilmi, että mies haluaisi pitää 3 kk vanhempainvapaasta.

Minua asia mietityttää sikäli, että olisin tällöin aivan tuetta, ellen kykenisi täysipäiväisesti opiskelemaan. Mies ei pysty myöskään täysin olemaan irti töistään, joten minun pitäisi hoitaa lasta myös hänen vanhempainvapaa-aikana. Tämä ei ole mahdollista, jos meinaisin opiskella täysipäiväisesti. Alalla jota opiskelen, ei ole mahdollisuutta järjestää opintoja etänä kovin paljoa. Läsnäoloa vaativia tunteja on todella paljon ja lisäksi ala vaatii todella intensiivistä ja tiukkaa omatoimista harjoittelua kodin ulkopuolella päivittäin.

Lisäksi mietin, onko minun edes mahdollista olla tuetta (jos en kykene kouluun vielä isän vanhempainvapaan aikana)? Siis jos joko oma terveys ei kestä tai vauva tarvitsee minua vielä kotona?

Onko kaikki vanhempainvapaat haettava ennen lapsen syntymää vai voiko osan hakea myöhemmin? Tai voiko koko kauden hakea minulle ja myöhemmin vaihtaa isälle, jos tilanne näyttää mahdolliselta semmoiseen ratkaisuun?

Neuvoja kaivaten....
Kirjoittaja Kela-Kerttu 13 Heinä 2018, 08:42
Hei opiskelijaodottaja!

Katsotaanpas hieman miten teidän olisi mahdollista tehdä. Ensin on siis äitiysrahajakso (105 arkipäivää) ja sitä ei voi jakaa isän kanssa. Tämän jälkeen alkaa vanhempainrahakausi (158 arkipäivää), minkä voitte halutessanne jakaa isän kanssa niin, että kummallakin on enintään kaksi jaksoa. Vanhempainrahakaudella on mahdollista tehdä työpäiviä, mutta arkityöpäivinä vanhempainraha maksetaan vähimmäismääräisenä eli 24,64 €/pv.

Vanhempainraha pitäisi hakea viimeistään 1 kk ennen kun haluaa vanhempainrahajakson aloittaa. Sinä voit hakea äitiys- ja vanhempainrahajaksot ensin kokonaan itselle ja jos päädytte siihen, että isä hakeekin vanhempainrahaa, hän voi toimittaa hakemuksen sitten erikseen.

Isänhän on mahdollista pitää myös isyysvapaata ja hakea isyysrahaa. Hän voi pitää yhteensä 54 isyysrahapäivää siihen mennessä kun lapsi täyttää 2-vuotta. Äitiys- ja vanhempainrahakauden aikana hän voi pitää 18 pv enintään neljässä jaksossa. Voitte siis olla noin 3 viikkoa yhtä aikaa lapsen kanssa kotona.

Lisää vanhempainpäivärahoista voi lukea osoitteessa www.kela.fi/vanhempainpaivarahat.

Kesäterkuin
Kela-Kerttu
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi
Kirjoittaja Ellinaa 06 Elo 2018, 13:18
Hei!

Meillä on aikomuksena, että minä pidän vanhempainvapaan kokonaan ja mieheni pitää vain isyyslomansa eli minun äitiysloman aikana 18 päivää ja loput sitten myöhemmin. Onko niin, että vanhempainvapaata ei voi keskeyttää eli että minä olisin esim. 3 kk vanhempainvapaalla, sitten mieheni jäisi isyyslomalle ja minä menisin töihin ja sitten taas minä palaisin vanhempainvapaalle 3 kk:ksi? Ymmärsin nimittäin Kelan esitteestä, että isyysrahapäiviä on mahdollisuus pitää lapsen syntymästä kahteen vuoteen saakka, myös vanhempainrahakauden aikana (3-9kk ikäisenä) ja taas toisessa kohdassa sanotaan, että isyysvapaan voi pitää vasta vanhempainrahakauden päätyttyä.

Kiitos jo etukäteen!
Kirjoittaja Kela-Kerttu 06 Elo 2018, 14:00
Hei Ellinaa!

Kiitos kysymyksestäsi!

Vanhempainrahakautta ei voi keskeyttää.

Isyysrahapäiviä on yhteensä 54 päivää, joista korkeintaan 18 päivää voi käyttää äitiys- tai vanhempainrahakauden aikana.
Loput isyysvapaapäivät voi käyttää vasta vanhempainrahakauden jälkeen ja siihen mennessä kunnes lapsi täyttää 2 vuotta. Lapsen 2 vuotis syntymäpäivä voi olla viimeinen isyysvapaapäivä.

Äitiys- ja vanhempainrahakauden aikana käytettävät korkeintaan 18 isyysvapaapäivää voi pitää 1-4 jaksossa.
Loput isyysvapaapäivät, jotka voi pitää vanhempainvapaan jälkeen voi pitää yhdessä tai kahdessa jaksossa.
Mikäli äiti on samaan aikaan kotihoidon tuella, niin isyysvapaapäivien ajalta äidille ei voida maksaa kotihoidon tukea samasta lapsesta.

Mukavaa alkanutta viikkoa!

Terveisin
Kela-Kerttu
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi
Vastaa