Hoitovapaalta vanhempainvapaalle vuonna 2020 (uusi laki)

Miten äitiysraha määräytyy? Koska äitiysvapaa alkaa? Kysy ja keskustele äidin vapaista.

Valvoja: Kela-Kerttu

Sikke300

Hoitovapaalta vanhempainvapaalle vuonna 2020 (uusi laki)

Lukematon viesti Kirjoittaja Sikke300 » 11 Syys 2019, 23:12

Hei. Mieltä askarruttaa tuleva, uusi laskentaperuste vanhempainpäivärahalle 1.1.2020 alkaen. Tilanteeni on seuraava:

- nuorempi lapseni täyttää 3vuotta 20.3.2020 ja olen tuohon asti hoitovapaalla vakituisesta työsuhteesta (sama työnantaja vuodesta 2011 alkaen)
- tulevan lapseni laskettu aika on 15.5.2020 ja Kelan laskurin mukaan voin jäädä äitiyslomalle aikaisintaan 14.3. tai viimeistään 7.4.

Voinko jäädä suoraan hoitovapaalta äitiyslomalle? Jos kyllä niin millä edellytyksin?

Millä perusteella uusi vanhempainpäiväraha lasketaan? Edelliset palkkatulot ovat ajalta 1.11.2016-14.2.2017 ja näihin tuloihin perustuen laskettiin edelliset päivärahat... Olen ollut 100% hoitovapaalla (kotihoidontuella) nuoremman lapseni vanhempainvapaan jälkeen.

Kiitos vastauksesta!

Vieras

Re: Hoitovapaalta vanhempainvapaalle vuonna 2020 (uusi laki)

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 12 Syys 2019, 06:54

Näillä tiedoilla kuulostaisi siltä, että sinulla ei olisi mitään tuloja, joita voisi huomioida 12kk ajalle, eli saisit vanhempainrahan vähimmäismääräisenä. Saisit saman vanhempainrahan kuin edellisestä lapsesta, jos uuden lapsen laskettu aika olisi ennen kuin edellinen täyttää 3v, mutta nyt siis sitä ei voi käyttää...

Sikke300

Lukematon viesti Kirjoittaja Sikke300 » 12 Syys 2019, 09:47

Hei ja kiitos nopeasta vastauksesta. Näin vähän epäilinkin.

Mikäli päätyisin jatkamaan kotihoidon vapaalta suoraan äitiyslomalle aikaisemman (50 päivää ennen laskettua aikaa) jakson mukaan niin saanko näin tehdä omalla päätöksellä? Eli saanko itse päättää milloin aloitan äitiysloman kunhan se on tuon 30-50 päivän sisällä?

Onko vähimmäismäärä vanhempainpäivärahalle vuonna 2020 sama kuin kuin nyt eli noin eur 27/arkipäivä mukaan lukien lauantai?

Mikäli haluaisin ansioihin perustuvan vanhempainpäivärahan niin olisiko minun tapauksessa tulojen tarkastelujakso 1.12.2019-28.2.2020 mikäli jäisin äitiyslomalle 7.4.?

Miten paljon aikaisemmin tulee minun ilmoittaa työnantajalle hoitovapaan keskeytyksestä mikäli päätän palata töihin ennen uutta vanhempainvapaata: 1kk?

Kela-Kerttu

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela-Kerttu » 12 Syys 2019, 14:24

Hei Sikke300!

Nimimerkki Vieras olikin sinulle jo vastannut ensimmäiseen kysymykseesi osittain.

Hoitovapaasta sovitaan työnantajan kanssa, joten sinun tulisi olla hoitovapaan kestosta yhteydessä työnantajaasi. Kotihoidon tukea Kelasta voidaan maksaa enintään lapsen 3 ikävuoteen saakka.

Päivärahan vähimmäismäärä on tällä hetkellä 27,86 euroa arkipäivältä. Vielä ei ole vahvistettu summia 1.1.2020 alkaen.

Tiedäthän, että tietyissä tilanteissa uuden lain mukaan päiväraha voi myös määräytyä tarkastelujakson viimeisten 3 kalenterikuukauden tulojen perusteella, eli jos esimerkiksi palaat töihin ennen uutta äitiyslomaa. Tällöin edellytetään, että 12 kalenterikuukauden tarkastelujaksolla olet esimerkiksi ollut vanhempainpäivärahakauden jälkeen osittain tai kokonaan poissa työelämästä alle 3-vuotiaan lapsen kotihoidon vuoksi.

Lisäksi edellytetään, että 3 kuukauden tulot kerrottuna 4:llä ovat vähintään 20 % suuremmat kuin 12 kuukauden tarkastelujakson perusteella määräytyvä vuositulo.

Jos jäät äitiysvapaalle huhtikuussa 2020, niin tavanomainen tarkastelujakso olisi 1.3.2019 – 29.2.2020. Äitiysvapaalle voi jäädä 30−50 arkipäivää ennen laskettua aikaa. Saat itse valita, milloin aloitat äitiysvapaasi.

Ystävällisin terveisin
Kela-Kerttu
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi

Sikke300

Lukematon viesti Kirjoittaja Sikke300 » 12 Syys 2019, 20:19

Hei Kela-Kerttu ja kiitos kun palasit asiaan.

Kyllä, olen ilmoittanut työnantajalle olevani kotihoidon vapaalla siihen asti kunnes nuorimmaiseni täyttää 3v. Yksi kysymykseni kuuluikin kuinka kauan aiemmin työnantajalle pitää ilmoittaa mikäli keskeytän kotihoidon vapaan ja palaan aiemmin töihin? Vapaalle jäätäessä ilmoitus pitää antaa vähintään 2kk aiemmin mutta missään ei selkeästi sanota aikarajaa vapaalta töihin palatessa. Työsopimuslaissa epäsuorasti puhuttiin 1 kuukaudesta- voitko vahvistaa?

Toisekseen, kyllä olen tietoinen että uudessa laissa on tuo mahdollisuus laskea vanhempainpäiväraha 3kk:n perusteella tietyin edellytyksin. Siksi kysyinkin, mikä tuo tarkastelujakso olisi jos uusi äitiysloma olisi alkamassa 7.4. Täytyisikö minulla silloin olla tuloja 1.12.2019-28.2.2020?

Kela-Kerttu

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela-Kerttu » 13 Syys 2019, 10:27

Hei Sikke300!

Sinun täytyy hoitovapaan keskeyttämisestä keskustella työnantajan kanssa. Kela ei ole se taho, joka päättää tai antaa neuvontaa työsopimuslakiin liittyvistä asioista.

3 kk:n tulojen osalta tarkastelujakso olisi tuo mainitsemasi 1.12.19-29.2.20.

Terveisin
Kela-Kerttu
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi