Opintovapaalta äityislomalle

Miten äitiysraha määräytyy? Koska äitiysvapaa alkaa? Kysy ja keskustele äidin vapaista.

Valvoja: Kela-Kerttu

Vauvahaaveita

Re: Opintovapaalta äityislomalle

Lukematon viesti Kirjoittaja Vauvahaaveita » 17 Tammi 2020, 22:44

Hei! Olen parhaillaan yhdistetyllä hoito- ja opintovapaalla. 2- ja 4-vuotiaat lapsemme ovat päivähoidossa kolmena päivänä viikossa, jolloin opiskelen. Muutoin lapset ovat kanssani kotona. Mikäli tulen lähikuukausina raskaaksi, nuorempi lapsemme ehtisi täyttää kolme vuotta ennen uutta äitiyslomaani. Ehtisin kuitenkin olla yli 3kk töissä ennen lapsen syntymää. Opintoni ovat luonteeltaan nykyistä tutkintoani ja työnkuvaani täydentäviä, eivät niinkään uuteen ammattiin valmistavia. Olisiko minun tapauksessani mahdollista laskea äitiyspäiväraha 3kk:n palkan mukaan? Kiitos vastauksesta jo etukäteen!

aiti ja Robin

Lukematon viesti Kirjoittaja aiti ja Robin » 17 Tammi 2020, 22:50

hEI
kandee tehdä eka hirvittävät tulot ennen ku jää äippä vapaalle.
Tulot vaikuttavat rahaan... Joten eka hirveesti tuloja ja sit pukkaat rakkaan.
Olet ihana ku uskallat tässä maailmassa jatkaa sukua, mutta ensin järkyttävät tulot ja sitten lapset.

Kela-Kerttu

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela-Kerttu » 20 Tammi 2020, 10:40

Hei Vauvahaaveita!

3 kuukauden tulojen huomioiminen edellyttää, että olet valmistunut ammattiin ja suorittanut tutkinnon. Opintovapaa pelkästään ei siis riitä siihen, että voitaisiin huomioida kolmen kuukauden tulot. Valmistumisen tulisi tapahtua tuon tarkastelujakson aikana.

Myös siinä tapauksessa voidaan käyttää 3 kuukauden tuloja, jos olet 12 kuukauden tarkastelujaksolla ollut vanhempainpäivärahakauden jälkeen osittain tai kokonaan poissa työelämästä alle 3-vuotiaan lapsen kotihoidon vuoksi.

www.kela.fi/vanhempainpaivarahat-erityistilanteet

Ystävällisin terveisin
Kela-Kerttu
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi

Vauvahaaveita

Lukematon viesti Kirjoittaja Vauvahaaveita » 20 Tammi 2020, 15:07

Hei! Ymmärsinkö oikein, että jos olen koko alkuvuoden tammi-elokuu osittaisella hoitovapaalla (lapset minulla hoidossa maanantaisin ja perjantaisin) ja muun ajan opiskelen, niin tuota tuota 3 kk:n erityissääntöä olisi siis mahdollista soveltaa minun kohdallani? Ajatuksenani on palata takaisin töihin jälleen syyskuussa. Kiitos vastauksesta jo etukäteen!

Vauvahaaveita

Lukematon viesti Kirjoittaja Vauvahaaveita » 20 Tammi 2020, 15:08

Tarkennuksena edelliseen siis vielä, että nuorempi lapsemme täyttää kolme vuotta vasta syyskuussa.

Kela-Kerttu

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela-Kerttu » 22 Tammi 2020, 09:58

Hei!

Ymmärsit aivan oikein. Erityistilanne voi tulla silloin jos on poissa työstä kokonaan tai osittain lapsenhoidon vuoksi.

Silloin päiväraha voi määräytyä tarkastelujakson viimeisten 3 kalenterikuukauden tulojen perusteella ja lisäksi edellytetään, että 3 kuukauden tulosi kerrottuna 4:llä ovat vähintään 20 % suuremmat kuin 12 kuukauden tarkastelujakson perusteella määräytyvä vuositulo.

Terveisin
Kela-Kerttu

Vauvahaaveita

Lukematon viesti Kirjoittaja Vauvahaaveita » 26 Tammi 2020, 16:15

Kiitos Kela-Kerttu nopeasta ja selkeästä vastauksesta sekä avusta pohdintoihini!

Kela-Kerttu

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela-Kerttu » 27 Tammi 2020, 15:29

Hei Vauvahaaveita!

Ole hyvä :) Mukavaa viikon jatkoa!

Terkuin
Kela-Kerttu