Määräaikaisuuden päättyminen ennen äitiyslomaa

Miten äitiysraha määräytyy? Koska äitiysvapaa alkaa? Kysy ja keskustele äidin vapaista.

Valvoja: Kela-Kerttu

NinaT

Määräaikaisuuden päättyminen ennen äitiyslomaa

Lukematon viesti Kirjoittaja NinaT » 15 Huhti 2021, 20:40

Hei,

Minulla olisi kysymys koskien tukia määräaikaisen sopimuksen päätyttyä ennen äitiysloman alkua.

Työskentelen määräaikaisella työsopimuksella. Sopimukseni päättyy 31.5. ja laskettuaika on 10.8. Tähän väliin jää siis tasan 10 viikkoa. Minun on ilmeisesti pakko aloittaa äitiysloma 8 viikkoa ennen laskettua aikaa, mutta onko minun mahdollista saada jotakin tukea tälle n. kahden viikon ajalle ennen äitiysloman alkua? Olen lisäksi kirjoilla yliopistolla, mutta en ole tehnyt kuin 10 opintopistettä kuluvana vuotena, enkä ole nostanut opintotukea tai ottanut opintolainaa.

Kela-Kerttu

Re: Määräaikaisuuden päättyminen ennen äitiyslomaa

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela-Kerttu » 16 Huhti 2021, 15:19

Hei NinaT!

Jos työsopimuksesi päättyy 31.5. voit selvittää oikeuden työttömyysturvaan 1.6. alkaen sille ajalle, kun vanhempainpäivärahakautesi ei ole vielä alkanut. Sinun tulee tällöin ilmoittautua työttömäksi työnhakijaksi TE-palveluihin, jossa selvitetään opintojesi päätoimisuus. TE-palvelut antaa työttömyysetuuden maksajalle (Kela tai työttömyyskassa) työvoimapoliittisen lausunnon. Siinä määritellään, oletko työtön työnhakija, jolle voidaan maksaa työttömyysetuutta. Jos sinut katsotaan päätoimiseksi opiskelijaksi, et voi saada työttömyysetuutta.

Tarvittaessa voit selvittää oikeuden toimeentulotukeen. Toimeentulotukeen ja työttömyysturvaan liittyviin kysymyksiin on omat Kysy Kelasta- palstat, jos sinulle tulee tukiin liittyen enemmän kysymyksiä. Jos kuulut työttömyyskassaan, tulee työttömyysetuuden hakemiseen liittyviä asioita tiedustella heidän kauttaan.

Ystävällisin terveisin
Kela-Kerttu
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi