Ulkomailta Suomeen muutto ennen synnytystä

Miten äitiysraha määräytyy? Koska äitiysvapaa alkaa? Kysy ja keskustele äidin vapaista.

Valvoja: Kela-Kerttu

Toinen lapsi

Ulkomailta Suomeen muutto ennen synnytystä

Lukematon viesti Kirjoittaja Toinen lapsi » 12 Touko 2021, 13:35

Hei,

asun tällä hetkellä ulkomailla, toisessa EU-maassa. Kuulun nykyisen asuinmaani sosiaaliturvan piiriin. Olen hoitovapaalla ensimmäisestä lapsestani ( 1 v. ) ja saan vanhempainetuutta asuinmaastani. En kuulu tällä hetkellä Suomen sosiaaliturvan piiriin.

Olen raskaana ja laskettuaikani on 10.11.2021 Tarkoitukseni on muuttaa takaisin Suomeen lokakuun alussa, ennen toisen lapsen syntymää.

Kuinka menetellä tässä tapauksessa äitiysrahan hakemisen kanssa. Olenko oikeutettu äitiysrahan hakemiseen, sillä asun nyt toisessa EU-maassa ja kuulun täällä sosiaaliturvan piiriin? Miten menetellä, kun äitiysrahaa tulisi hakea 2 kk ennen laskettua-aikaa ja silloin asun vielä ulkomailla? Voinko hakea tukea 1.10.2021, jolloin minulla muutto Suomeen?

Yt. Toinen lapsi

Kela-Kerttu

Re: Ulkomailta Suomeen muutto ennen synnytystä

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela-Kerttu » 12 Touko 2021, 15:58

Hei Toinen lapsi!

Vanhempainpäivärahan yhtenä ehtona on se, että olet ollut oikeutettu Suomen sosiaaliturvaan vähintään 180 päivää juuri ennen lapsen laskettua syntymäaikaa. Vakuutusaikaan voidaan laskea mukaan vakuutusaikaa toisessa EU-maassa, jos laskettu aika on ennen kuin 180 päivää on ehtinyt täyttyä.

Lasketun ajan perusteella äitiysrahakautesi alkaa viimeistään 5.10.2021, jolloin kertomasi perusteella asut jo Suomessa. Tuki pitäisi tosiaan hakea viimeistään 2kk ennen laskettua aikaa. Jos tuki haetaan tämän jälkeen, pitää hakemukseen antaa selvitys myöhästymisen syistä. Etuus voidaan myöntää mm. silloin, kun myöhästyminen on johtunut hakijasta riippumattomasta syystä tai muusta painavasta perusteesta. Kerttu ei tällä palstalla voi ottaa kantaa siihen, voiko tuen saada, jos haet sen myöhässä, koska asia tutkitaan aina hakemuksen kautta. Jos tuen hakeminen on tilanteessasi mahdollista 2kk ennen laskettua aikaa, kannattaa se silloin hakea ajoissa.

www.kela.fi/perhe-etuudet-suomessa
www.kela.fi/aitiysraha-nain-haet

Aurinkoisin terveisin
Kela-Kerttu
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi