Äitiysloma ja opiskelu

Miten äitiysraha määräytyy? Koska äitiysvapaa alkaa? Kysy ja keskustele äidin vapaista.

Valvoja: Kela-Kerttu

Kela-Kerttu

Re: Äitiysloma ja opiskelu

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela-Kerttu » 17 Touko 2021, 10:56

Hei mammalokakuu2021!

Voit hakea lapsen lasketunajan perusteella äitiys- ja vanhempainpäivärahaa. Jos opiskelet samaan aikaan, voit lisäksi hakea opintotukea. Äitiys- ja vanhempainpäiväraha voi perustua edeltävän ajan tuloihin ja tuloista riippuen se voi olla vähimmäismääräistä suurempi. Jos kuitenkin haet lisäksi opintotukea, päiväraha maksetaan vähimmäismääräisenä samalta ajalta. Vanhempainpäivärahasta on kerrottu tarkemmin sivulla www.kela.fi/vanhempainpaivarahat.

Asumismenoihin voit hakea yleistä asumistukea. Jos saat sitä jo tällä hetkellä, tuki tulee tarkistaa tulojen ja ruokakunnan koon muuttuessa.

Opintolainahyvityksen osalta siirsin kysymyksen Kysy opiskelijoiden etuuksista -palstalle.

Ystävällisin terveisin
Kela-Kerttu
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi

Malviinas

Lukematon viesti Kirjoittaja Malviinas » 25 Touko 2021, 08:12

Hei!

Olen vakituisessa kokoaikatyössä ja opiskelen tämän rinnalla YAMK-tutkintoa. Suunnittelin alunperin YAMK-opiskelujen osalta pidempää opintovapaata, jonka vuoksi hain opintotuen, mitä en olekaan hyödyntänyt (--> opintotuki myönnettiin ja olen palauttanut nämä koko kevään osalta takaisin).

Olen jäämässä äitiyslomalle 20.8. (la 24.9.) ja pohdin
1. Vaikuttaako tuo myönnetty opintotukipäätös jotenkin vanhempainrahamäärään? Tuskin siis voin syksylläkään nostaa enää opintotukea (vaikka tämäkin jo myönnetty), sillä vuositulot ylittävät rajat väkisinkin, kun näin pitkään olen kokoaikatyössä tänä vuonna ennen vanhempainvapaata.
2. Voiko aikuiskoulutustukea hakea vanhempainvapaan aikana ja vaikuttaako se vanhempainrahamäärää. Jos niin millä tavalla? Jatkan siis opiskelua vanhempainvapaan aikana.

Miten neuvoisitte toimimaan?

Kela-Kerttu

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela-Kerttu » 26 Touko 2021, 14:48

Hei Malviinas!

Jos opintoraha on palautettu, sitä ei oteta huomioon vuositulossa, eikä siten vaikuta vanhempainpäivärahan määrään. Jos opintorahaa maksetaan äitiys- ja vanhempainrahan aikana, se vaikuttaa vanhempainpäivärahan maksamiseen vähimmäismääräisenä.

Sinun kannattaa selvittää vanhempainvapaan ja vanhempainpäivärahan vaikutus aikuiskoulutustukeen Työllisyysrahastosta.

Ystävällisin terveisin
Kela-Kerttu
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi