Työttömän äitiyspäiväraha

Miten äitiysraha määräytyy? Koska äitiysvapaa alkaa? Kysy ja keskustele äidin vapaista.

Valvoja: Kela-Kerttu

Tillikka3

Re: Työttömän äitiyspäiväraha

Lukematon viesti Kirjoittaja Tillikka3 » 08 Tammi 2019, 16:38

Hei! Laskettu aikani on 19.8. 2019.

V. 2017 olin työtön 1.1.2017-31.7.2017, työkokeilussa 1.8.2017-31.10.2017 ja osapäivätyössä (78% työaika) 1.11.2017-31.5.2018.

Sen jälkeen olin/olen kokopäivätyössä 6.8.2018-31.3.2019, jonka jälkeen olen kokopäivätöissä tai teen puolikasta työaikaa 1.4.-31.5.2019, jonka jälkeen jään taas työttömäksi.

Minkä tulojen mukaan äitiyspäivärahani määrä lasketaan?

Kela-Kerttu

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela-Kerttu » 10 Tammi 2019, 13:15

Hei Tillikka3!

Vanhempainpäiväraha määräytyy yleensä edellisenä vuonna verotuksessa vahvistettujen työtulojen mukaan eli tilanteessasi vuoden 2017. Voit kuitenkin esittää äitiysrahakautta edeltäviä 6 kuukauden tuloja, mikäli tulot ovat vähintään 20 % paremmat kuin vuonna 2017.

Mikäli olet työttömänä ennen äitiysrahakauden alkamista, voit esittää 6 kuukauden tuloja ajalta ennen työttömyyttäsi. Edellyttäen, että olet silloin ilmoittautunut TE-palveluun työttömäksi työnhakijaksi.

Kerroit tarkasti aiemmasta tilanteestasi, mutta Kerttu ei pysty varmaksi sanomaan, mitä tuloja päivärahasi laskennassa tullaan käyttämään. Asia selvitetään sinulle hakemuksella.

Voit tutustua vanhempainpäivärahan määräytymiseen osoitteessa:
www.kela.fi/vanhempainpaivarahat-maara-ja-maksaminen

Tammikuisin terveisin
Kela-Kerttu
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi

Toistaodottava

Lukematon viesti Kirjoittaja Toistaodottava » 19 Syys 2019, 15:07

Heippa!
Katsotaanko äitiyspäiväraha viimeisimmän lapsen ajalta, joka on vajaa kaksi vuotias toisen synnyttyä(laskettu 30.12.19)?

Olen kuitenkin saanut ansiopäivärahaa liitolta, työttömänä 8.7.19 alkaen.

Kela-Kerttu

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela-Kerttu » 20 Syys 2019, 13:48

Hei Toistaodottava!

Mikäli ensimmäisen lapsen aikana maksettu päiväraha on perustunut työtuloihin, vanhempainpäiväraha tulevasta lapsesta voi perustua samaan tuloon. Sillä ei ole merkitystä mitä päivärahakausien välillä olet tehnyt.

Päiväraha voi perustua myös vuoden 2017 verotuksessa todettuun työtuloon tai äitiysrahakautta edeltäneen 4 kuukauden aikana maksettuun työttömyysetuuteen. Aiheesta on kerrottu lisää sivulla www.kela.fi/vanhempainpaivarahat-muissa ... ilanteissa.

Ystävällisin terveisin
Kela-Kerttu

Raitapaita1

Lukematon viesti Kirjoittaja Raitapaita1 » 13 Loka 2019, 13:19

Hei!

Esikoiseni syntyi 8/2018 ja ensimmäisen lapsen aikana maksettu päiväraha perustui vuoden 2016 työtuloihin. Olen edelleen hoitovapaalla ja nyt uudelleen raskaana.

Voinko saada toisen lapsen kohdalla samaa päivärahaa, vaikka olisin työtön? (Pohdin vakituisen työsopimuksen irtisanomista koska en halua palata vanhaan työpaikkaani, vaan etsiä aikanaan uutta työtä.)

Kela-Kerttu

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela-Kerttu » 14 Loka 2019, 15:25

Hei Raitapaita1!

Jos seuraavan lapsesi laskettu syntymäaika on ennen kuin edellinen lapsesi täyttää 3 vuotta, voit saada päivärahan samojen tulojen mukaan kuin ensimmäisestäkin lapsesta. Sillä ei ole merkitystä, vaikka olisitkin ollut työttömänä ennen uuden äitiysvapaan alkamista.

www.kela.fi/vanhempainpaivarahat-maara-ja-maksaminen

Ystävällisin terveisin
Kela-Kerttu