Äitiyslomalla töihin

Miten äitiysraha määräytyy? Koska äitiysvapaa alkaa? Kysy ja keskustele äidin vapaista.

Valvoja: Kela-Kerttu

Kela-Kerttu

Re: Äitiyslomalla töihin

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela-Kerttu » 21 Joulu 2018, 10:17

Hei sivutulokortti!

Äitiys- ja vanhempainpäivärahaa ei makseta sunnuntailta tai arkipyhäpäiviltä. Työskentelyä niinä päivinä ei tarvitse ilmoittaa Kelaan.

Jouluisin terveisin
Kela-Kerttu
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi

maalisvauva

Lukematon viesti Kirjoittaja maalisvauva » 05 Tammi 2019, 08:56

Hei!
Kirjoitit: "Sinun tulee ilmoittaa työskentelystä myös näiden ensimmäisten 72 päivän aikana, vaikka työantaja maksaisikin sinulle palkkaa. Näiltä päiviltä maksetaan päiväraha silloin minimisuuruisena työantajalle." Eli siis, jos työskentelen ennen lapsen syntymää äitiyspäivärahakauden alussa, niin en hyödy siitä rahallisesti mitään, koska minimipäiväraha maksetaan työnantajalle eikä minulle? Näin myös, vaikka työskentelisin normaalin 8 tunnin sijaan 4 tuntia päivässä?

Kela-Kerttu

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela-Kerttu » 08 Tammi 2019, 11:33

Hei maalisvauva!

Hyvä huomio! Kerttu korjaa aiempaa vastaustaan tältä osin: jos työskentelet äitiysrahakauden aikana (äitiysvapaan palkkaa maksavalle työnantajalle), maksetaan vähimmäismääräinen äitiysraha työskentelypäiviltä sinulle itsellesi.

Talviterveisin
Kela-Kerttu

JaPepi

Lukematon viesti Kirjoittaja JaPepi » 08 Tammi 2019, 14:46

Heippa,

Työpäiviltä maksetaan äitiyspäiväraha siis miniminä. Saan minimiä kuitenkin kaiken aikaa, niin tarviiko minun joka tapauksessa ilmoittaa työpäivät kelaan?

Kela-Kerttu

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela-Kerttu » 10 Tammi 2019, 11:02

Hei JaPepi!

Asiakkaalla on ilmoitusvelvollisuus työskentelystään. Ainoastaan sunnuntaisin tai arkipyhinä tehtyä työtä ei tarvitse ilmoittaa.
Työpäivät on helppo ilmoittaa Kelaan esim. asiointipalvelun viesti- toiminnolla.

Terveisin
Kela-Kerttu

banditka66

Lukematon viesti Kirjoittaja banditka66 » 04 Maalis 2019, 10:46

Hei.Olen äitiysloma aloitin 24.12.2018.Onko mahdollista menen töihin?Voitteko ennemön kertoa?Kiitos

Kela-Kerttu

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela-Kerttu » 05 Maalis 2019, 10:43

Hei banditka66!

Äitiys- ja vanhempainrahakauden aikana on mahdollista työskennellä.

Mikäli päiväraha on vaihtunut jo äitiysrahasta vanhempainpäivärahaksi ja toinen vanhempi haluaa pitää vanhempainrahapäiviä, hän voi hakea päivärahaa itselleen ja sinun työskentely ei vaikuta päivärahaan.

Jos vanhempainpäivärahakautta ei siirretä toiselle vanhemmalle, sinun tulee ilmoittaa työskentelystäsi Kelaan ja päiväraha maksetaan työskentelyajalta vähimmäismääräisenä eli 27,86 €/pv.

Ystävällisin terveisin
Kela-Kerttu

banditka66

Lukematon viesti Kirjoittaja banditka66 » 05 Maalis 2019, 13:41

Hei.Kiitos vastauksesta.Minun mies on töissä emme halua jäödä kotona.Minä haluasin mennä töihin,vaikutako jotakin?

Kela-Kerttu

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela-Kerttu » 06 Maalis 2019, 15:19

Hei banditka66!

Mikäli työskentelet vanhempainpäivärahakaudella, niin ilmoita tehdyt työpäivät Kelaan. Voit tehdä ilmoituksen sähköisesti Kelan asiointipalvelusta tai soittamalla lapsiperheiden palvelunumeroon 020 692 206 (ma-pe, klo 9-16).

Ystävällisin terveisin
Kela-Kerttu

evetsku

Lukematon viesti Kirjoittaja evetsku » 08 Touko 2019, 11:11

Hei,

olen vielä vanhempainvapaalla. Jos perustan nyt toiminimen vaikuttaako se päivärahaan?

Koska tuloennuste on pieni, minun ei tarvitse maksaa YELiä, onko tällä merkitystä tuen kannalta?

Jos työskentelen vain sunnuntaisin omalla toiminimellä, vaikuttaako se millään lailla päivärahaan?

Eri perimmäinen kysymys kuuluu vaikuttaako pelkkä toiminimen perustaminen vanhempainrahaan?