Palkkatodistus

Miten äitiysraha määräytyy? Koska äitiysvapaa alkaa? Kysy ja keskustele äidin vapaista.

Valvoja: Kela-Kerttu

mei

Palkkatodistus

Lukematon viesti Kirjoittaja mei » 07 Elo 2017, 11:31

Hei Kerttu!

Olen hakemassa äitiysrahaa 6 kuukauden palkkatiedoilla, riittääkö hakemukseen liitteeksi jos itse liitän mukaan viimeiset palkkakuittini 6 kuukauden ajalta vai täytyykö työnantajankin toimittaa palkkatodistus?

Kela-Kerttu

Re: Palkkatodistus

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela-Kerttu » 08 Elo 2017, 10:12

Hei mei!

Pyydä työnantajaasi toimittamaan Y17-lomake (ilmoitus työnantajan maksamasta palkasta) tai sähköinen ilmoitus. Siinä ilmoitetaan 6 kk palkkatulosi ja sen, maksaako työnantaja palkkaa äitiysvapaan ajalta. Tällöin sinun ei tarvitse toimittaa palkkalaskelmia.

Aurinkoisin terveisin
Kela-Kerttu
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi

Huhupuhe

Lukematon viesti Kirjoittaja Huhupuhe » 08 Elo 2017, 18:17

Hei! Entäs silloin, jos määräaikainen työsuhde on jo päättynyt ennen äitiysrahakauden alkua? Riittääkö tällöin palkkalaskelmaliitteet 6 kk ajalta, vai pitääkö entiseltä työnantajalta pyytää tämä selvitys? Olen siis virallisesti työtön, kun äitiysrahakauteni alkaa.

Kela-Kerttu

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela-Kerttu » 09 Elo 2017, 14:13

Hei!

Sinun kannattaa pyytää tässäkin tapauksessa työantajaa toimittamaan Y17-lomake. Palkkakuiteista ei nimittäin usein selviä kaikki tulot (esimerkiksi jos lomarahaa ei ole maksettu kuuden kuukauden aikana). Voi myös olla, että 6 kuukauden palkkakuitit eivät ole oikealta ajalta, koska tulot täytyy olla kuuden kuukauden ajalta välittömästi ennen äitiysloman alkamista.

Ystävällisin terveisin
Kela-Kerttu

Mirmir

Lukematon viesti Kirjoittaja Mirmir » 10 Elo 2017, 11:31

Hei,

Samaan teemaan liittyviä kysymyksiä minullakin. Päättelin, että minunkin kannattaa hakea äitiyspäivärahaa viimeisen 6kk palkkatietojen perusteella, sillä vuonna 2015 olin yli 3kk kestäneellä sairauslomalla, jolloin tulot jäivät alhaisemmiksi. Lisäksi palkkani on hieman nousut kahden vuoden takaisesta.

Neuvosi mukaan pyydän siis työnantajaa lähettämään Y17 lomakkeen, jossa käy ilmi tarkat tulotiedot kuudelta kuukaudelta ennen kuin ensi kuussa jään äitiysvapaalle.
Eikö niin, että kun haen nyt samalla vanhempainopäivärahaa, joka alkaa tammikuussa 2018, maksetaan se taas vuoden 2016 tulotietojen perusteella?

Kela-Kerttu

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela-Kerttu » 10 Elo 2017, 13:37

Hei Mirmir!

Olet ymmärtänyt asian aivan oikein. Pyydä siis työnantajaasi toimittamaan 6 kuukauden tulotiedot työnantajan sähköisen asioinnin kautta tai Y17-lomakkeella.

Äitiys- ja vanhempainraha perustuu samaan työtuloon. Päivärahan määrää ei voi muuttaa myöhemmin vanhempainrahakauden alkaessa. Eli jos sinulla alkaa tänä vuonna äitiysrahakausi, äitiys- ja vanhempainpäiväraha perustuu ensisijaisesti vuoden 2015 työtuloon. Työnantajan ilmoituksen mukaan tarkistetaan, voidaanko etuuden perusteena käyttää edeltävän 6 kuukauden tuloja.

Ystävällisin Kela-Kerttu

Annesi

Lukematon viesti Kirjoittaja Annesi » 10 Elo 2017, 17:42

Hei!
Samaan aiheeseen liittyen, kun haen tukia äitiysloman ajalle, tarviiko minun hakea siis erikseen äitiyspäivärahaa tilanteessa, jossa työnantaja maksaa palkkaa sen ajalta vai riittääkö, että haen pelkästään vanhempainpäivärahaa ja työnantaja itse sitten hakee äitiyspäivärahaa, jota maksetaan työnantajalle siltä ajalta, kun ne ovat minulle palkkaa maksaneet?

Linsi

Lukematon viesti Kirjoittaja Linsi » 10 Elo 2017, 19:06

Hei, lasketaanko tuo 6kk siitä hetkestä taaksepäin, kun äitiysloma alkaa vai hakuhetkestä? Tuleeko Kelaan ilmoittaa kunnalliset luottamustehtäviin liittyvät kokouspalkkiot myös siltä ajalta äitiyslomaa, kun työnantaja maksaa palkkaa?

Kela-Kerttu

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela-Kerttu » 11 Elo 2017, 09:45

Hei Annesi ja Linsi!

Tulipa monta hyvää kysymystä kerralla!

Annesi:
Sinun tulee hakea sekä äitiys- että vanhempainpäiväraha koko ajalta, vaikka työnantaja maksaisikin palkan äitiysloman alussa. Hakemus kysyy myöhemmin maksetaanko sinulle palkkaa äitiysloman ajalta. Työnantaja toimittaa lisäksi oman hakemuksensa päivärahasta.

Linsi:
6 kk tulot lasketaan äitiysloman alusta taaksepäin. Ei siis kannata jättää oman hakemuksen tekemistä viime tippaan, koska sillä ei ole vaikutusta tulojen tarkasteluajankohtaan.
Luottamustehtävistä ei tarvitse ilmoittaa palkkion määrää. Ilmoita Kelaan päivät, jolloin luottamustehtävää olet hoitanut. Ilmoita päivät koko äitiysloman ajalta, myös ne joilta työantaja maksaa palkan.

Terveisin
Kela-Kerttu

Vieras

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 14 Elo 2017, 16:07

Hei,

tämän viestiketjun jatkoksi kysyisin, näenkö mistään itse, onko työnantajani toimittanut tarvitttavat liitteet?