vanhempainrahan määrä

Miten äitiysraha määräytyy? Koska äitiysvapaa alkaa? Kysy ja keskustele äidin vapaista.

Valvoja: Kela-Kerttu

tagsu

vanhempainrahan määrä

Lukematon viesti Kirjoittaja tagsu » 08 Elo 2017, 18:59

Hei!

Äitiysvapaani alkaa 5.12.2017. Olen edeltävästi työsuhteessa, 30 h/viikko ja saan lisäksi joustavaa hoitorahaa 160 e/kk alle 3 vuotiaasta lapsesta. Miten joustava hoitoraha otetaan huomioon laskettaessa tuloja vanhempainrahaa varten?
Sehän lisää kuitenkin merkittävästi kuukausittaista tulomäärää ja on minulle ollut merkittävä tulonlähde. Jos haen viimeisen 6 kk osalta vanhempainrahaa niin täytyykö minun erikseen kirjata jonnekin että olen saanut joustavaa hoitorahaa?

Toisena asiana kysyisin että en saa ilmeisesti käyttää samoja tuloja kuin edellisen lapsen osalta koska edellinen lapsi syntyi 2.1.2015 ja nyt laskettu aika on 14.1.2018. Kolme vuotta tulee juuri ja juuri täyteen.

Kela-Kerttu

Re: vanhempainrahan määrä

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela-Kerttu » 09 Elo 2017, 14:29

Hei!

Joustavaa hoitorahaa ei huomioida vanhempainpäivärahaa laskettaessa, koska siinä huomioidaan vain ansio- ja pääomatulot.

On kyllä tosiaan lähellä tuo laskettu aika, mutta kuten jo totesitkin, ei samaa työtuloa voida käyttää, koska laskettu aika on sen jälkeen, kun edellinen lapsi on täyttänyt 3 vuotta.

Ystävällisin terveisin
Kela-Kerttu
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi

tagsu

Lukematon viesti Kirjoittaja tagsu » 09 Elo 2017, 18:20

Hei!

Verotuksessa 2015 vahvistetut tulot ovat etuuksia eli vanhempainpäivärahaa ja kotihoidon tukea. Kyseisenä vuonna en saanut palkkatuloja laisinkaan. En yhtäkkiä löytänyt vastausta siihen, että miten tämä vaikuttaa vanhempainpäivärahan määrään vai vaikuttaako mitenkään?

Kela-Kerttu

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela-Kerttu » 10 Elo 2017, 09:42

Hei!

Kyseiset etuudet eivät vaikuta mitenkään vanhempainpäivärahan määrään, niitä ei voida huomioida tulona.

Terveisin Kela-Kerttu

tagsu

Lukematon viesti Kirjoittaja tagsu » 10 Elo 2017, 11:34

Menee hieman sekavaksi. Millä ihmeen tuloilla voin hakea vanhempainrahaa? Viimeisen 6 kk tuloilla kun verotuksessa vahvistettua ansiotuloa (eli niitä etuuksia vuodelta 2015) ei huomioida?
Vai otetaanko tällaisessa tapauksessa huomioon ne tulot millä olen edellisen vanhempainrahan saanut vuoden 2014 tulojen mukaan?

Kela-Kerttu

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela-Kerttu » 10 Elo 2017, 13:47

Hei!

Vanhempainpäiväraha yleensä perustuu edellisenä vuonna verotuksessa
vahvistettujen työtulojen mukaan. Kerroit jääväsi äitiysvapaalle 5.12.2017, joten tällöin huomioidaan vuoden 2015 työtulot. Jos sinulla ei ole ollut työtuloja vuonna 2015, päiväraha voidaan laskea myös edeltävän 6 kuukauden työtulojen mukaan, edellyttäen, että työtulot ovat vähintään 20 % paremmat kuin vuonna 2015.

Hakemuksella selvitetään sinulle paremmin, mihin tuloon päiväraha perustuu.

Voit lukea lisää aiheesta osoitteessa http://www.kela.fi/vanhempainpaivarahat ... maksaminen.

Toivottavasti tämä selvensi hieman asiaa.

Ystävällisin terveisin Kela-Kerttu