Äitiys- ja vanhenpainrahakausi

Miten äitiysraha määräytyy? Koska äitiysvapaa alkaa? Kysy ja keskustele äidin vapaista.

Valvoja: Kela-Kerttu

fasaani

Äitiys- ja vanhenpainrahakausi

Lukematon viesti Kirjoittaja fasaani » 13 Elo 2017, 20:52

Hei,

Tulevan lapseni laskettuaika on 12.12.2017. Katsoin että äitiysrahakausi alkaa tuolloin 6.11.2017 alkaen. Olen ajatellut hakea tuota äitiysrahaa, sekä vanhenpainrahaa edellisten 6 kk tulojen mukaan, koska tuloni ovat verovuoteen 2015 verrattuna yli 20% suuremmat. Tutustuin hieman aiheeseen ja törmäsin kohtaan, että minun pitäisi ilmoittaa palkkatuloni 6 kk ajalta viimeistään 2 kk ennen laskettua-aikaa? Haluaisinkin kysyä, miten toimin kun teen keikkatyötä, joten en pysty etukäteen sanomaan tuota loka/marraskuun palkkaani tai toimittamaan siitä teille palkkakuittia etukäteen. Töitä minulle kuitenkin riittää ja tiedän, että palkkani on tuolloin samaa luokkaa kuin muiden kuukausien ajalta. Kiitos etukäteen!

Kela-Kerttu

Re: Äitiys- ja vanhenpainrahakausi

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela-Kerttu » 14 Elo 2017, 14:06

Hei fasaani!

Kuuden kuukauden tulojen tarkastelujakso on äitiysrahakautta edeltävät kuusi kuukautta. Voit pyytää työnantajaasi toimittamaan tulotiedot Kelalle kun viimeisetkin palkat on maksettu ennen äitiysvapaata. On aivan normaalia, että viimeisiä palkkatietoja joudutaan odottamaan äitiysloman alkamiseen saakka.

Hakemus tulee kuitenkin tehdä viimeistään kahta kuukautta ennen laskettua aikaa.

Aurinkoisin terveisin
Kela-Kerttu
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi