Opettaja äitiyslomalle noin kuukautta ennen kesälomaa

Valvoja: Kela-Kerttu

Kirjoittaja AnnKat 13 Marras 2017, 19:58
Hei!

Olen lukenut täällä olevia viestiketjuja, mutta tilanteet ovat niin erilaisia, että tarvitsisin vielä selvennystä.

Olen virassa oleva luokanopettaja ja työskentelen lähes koko vuoden ennen äitiyslomani alkua 18.4.2018. Laskettu aika olisi siis 24.5.2018.

Opettajillahan palkka jakautuu tasaisesti kuukausille, vaikka varsinaista työtä ei kesäkeskeytyksen aikana ole. Siksi palaan töihin kesällä, jos se on taloudellisesti kannattavaa.

Edellisissä kysymysketjuissa on esitelty monenlaisia mahdollisuuksia tuo ajan järjestämiseksi, mutta mikä on taloudellisesti järkevin? En osaa noita aikaisempia vastauksia lukemalla päätellä hyvää vaihtoehtoa.

Virkavapaata haen joka tapauksessa tuon 18.4.-2.6.2018 välisen ajan, mutta mitä teen sitten?

Suuri kiitos vastauksestasi!
Kirjoittaja Kela-Kerttu 15 Marras 2017, 15:40
Hei AnnKat!

Opettajilla tämä kesäaika menee tosiaan hieman poikkeuksellisesti.

Jos laskettu aikasi on 24.5.2018, alkaa äitiysrahakautesi viimeistään 17.4.2018.

Laskennallisen vuosiloman ajalta (16.6.-22.7.) opettaja saa päivärahan itselleen täysimääräisenä siitä riippumatta, onko virkavapaata haettu tai saako palkkaa.
    Muu koulutyön kesäkeskeytyksen ja muut koulun loma-ajat menevät seuraavasti:
    - jos et ole hakenut virkavapautta ja saat palkkaa, päiväraha maksetaan palkanmaksun ajan täysimääräisenä työnantajalle, jos työnantajan 72 päivän palkanmaksukausi äitiysvapaan perusteella on kesken tai
    - vähimmäismääräisenä opettajalle, koska silloin opettajan katsotaan olevan töissä.
Jos opettajaäiti on hakenut virkavapaata, ei hän voi silloin saada palkkaa vaan päiväraha maksetaan hänelle itselleen täysimääräisenä.

Kerttu toivoo, että saat yllä olevien ohjeiden avulla päätettyä, mikä olisi sinulle järkevintä.

Marraskuisin terveisin
Kela-Kerttu
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi