Äitiysraha, vanhempainraha ja oleskelu ulkomailla

Miten äitiysraha määräytyy? Koska äitiysvapaa alkaa? Kysy ja keskustele äidin vapaista.

Valvoja: Kela-Kerttu

ulkomaillevaiei

Äitiysraha, vanhempainraha ja oleskelu ulkomailla

Lukematon viesti Kirjoittaja ulkomaillevaiei » 19 Elo 2018, 00:59

Hei. Olen Suomen kansalainen ja kuulun Suomen sosiaaliturvaan. Olen naimisissa EU-alueella asuvan oman maansa kansalaisen kanssa. Asumme toistaiseksi erillään, mieheni omassa maassaan ja minä Suomessa. Olen nyt raskaana ja aion olla raskausajan Suomessa ja synnyttää Suomessa. Käyn myös jälkitarkastuksessa Suomessa. Heti kun vauvan kanssa voi lentää, haluaisin viettää äitiysraha- ja vanhempainrahakauden (eli sen noin 10 kk) mieheni kotimaassa yhdessä vauvan kanssa. Tämän jälkeen palaisin vauvan kanssa Suomeen tekemään viimeiset työharjoitteluni ja opintoni korkeakoulussa. Oleskeluni ulkomailla on siis tilapäinen ja äitiysrahakausi on ehtinyt alkaa ennen muuttoa. Vanhempainrahakausi taas alkaisi ulkomailla ollessamme. Olenko oikeutettu äitiysrahaan ja vanhempainrahaan normaalisti vai onko minun ja mieheni syytä miettiä muita ratkaisuja?

Kela-Kerttu

Re: Äitiysraha, vanhempainraha ja oleskelu ulkomailla

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela-Kerttu » 20 Elo 2018, 10:06

Hei ulkomaillevaiei!

Sinun tulee tehdä Kelaan ilmoitus ulkomaille muutosta, kun se on ajankohtainen. Oikeutesi kuulua Suomen sosiaaliturvaan tulee tutkia.

Varmaa vastausta en voi sinulle antaa, mutta kertomasi perusteella kuulostaa, että olisit oikeutettu etuuksiin normaalisti tilapäisen ulkomailla olon ajan.

Ystävällisesti
Kela-Kerttu
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi

Pauliinaaaa

Lukematon viesti Kirjoittaja Pauliinaaaa » 21 Touko 2019, 15:44

Hei!
Tilanne on sellainen, että avopuolisoni on Iso-Britannian kansalainen ja asuu siellä. Itse siis Suomen kansalainen ja asun Suomessa. Olen raskaana ja aijon raskaus ajan ja synnytyksen olla Suomessa. Kun vauvan on mahdollista matkustaa ja ensimmäiset jälkitarkastukset on hoidettu, haluaisimme oleskella Iso-Britanniassa miehen luona äitiysloma ajan sekä vanhempainloma ajan joka on yhteensä noin 9kk. Säilyykö minulla äitiysraha ja vanhempainraha, vaikka oleilenkin ulkomailla pidempään kuin 6kk vai joudunko 6 kk jälkee tulemaan Suomeen, että kyseiset edut säilyvät? Oleskeluni ulkomailla on siis tilapäistä. Muutto Iso-Britanniaan ei ole vielä hetkeen ajankohtainen vaan aijon toistaiseksi vauvan kanssa asua Suomessa.
Tuleeko minun olla yhteydessä Iso-Britannian suurlähetystöön jos haluan lapselle myös Iso-Britannian kansalaisuuden/passin?

Sekä pystynkö ulkomailla oleskelun aikana hoidattamaan vauvaa kyseisen maan terveydenhuollossa jos tilanne sitä vaatii?
Olen yrittänyt olla puhelimitse yhteydessä kelaan asian tiimoilta, mutta tuolla jonottaminen kestää noin 2 tuntia. Mielelläni siellä asian hoitaisin.

Kela-Kerttu

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela-Kerttu » 22 Touko 2019, 10:26

Hei Pauliinaaaa!

Kysymyksesi liittyy ulkomailla oleskeluun ja maasta muuttoon, tämän vuoksi se on siirretty Kysy kansainvälisistä tilanteista palstalle.

Ystävällisin terveisin
Kela-Kerttu
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi