Äitiysrahan suuruus 6 kk tulojen mukaan

Miten äitiysraha määräytyy? Koska äitiysvapaa alkaa? Kysy ja keskustele äidin vapaista.

Valvoja: Kela-Kerttu

ellehtil

Re: Äitiysrahan suuruus 6 kk tulojen mukaan

Lukematon viesti Kirjoittaja ellehtil » 15 Tammi 2019, 09:13

Hei!

Äitiyslomani alkaa 8.3. ja haen äitiyspäivärahaa 6 kk:n tulojen perusteella. Olen tehnyt vuokratyöfirmojen kautta myyjän ja hyllyttäjän töitä, eli minulla ei ole vakituista työsuhdetta. Valitettavasti selkäkivut ovat nyt käyneet niin koviksi raskauden myötä, etten ole pystynyt enää tekemään noin raskaita fyysisiä töitä enkä todennäköisesti siihen pystykään ennen äitiysloman alkua. En myöskään todennäköisesti enää ehdi saada mitään muita, vähemmän kuormittavia töitä. Onko minun tässä tapauksessa mahdollista hakea äitiyspäivärahaa 1.7.-31.12.2018 tulojen perusteella, jos en selkäkipujen takia pysty työskentelemään enää tammi-helmikuussa? Olen myös läsnäolevana opiskelijana yliopistossa, joten työttömyyskorvausta en pysty hakemaan (opintotukeakaan en enää saa).

Kela-Kerttu

Re: Äitiysrahan suuruus 6 kk tulojen mukaan

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela-Kerttu » 16 Tammi 2019, 09:49

Hei ellehtil!

Jos sinulla ei ole ollut tuloja koko edeltävältä 6 kuukauden ajalta sairauden, työttömyyden tai muun vastaavan syyn vuoksi, voi tulot esittää niiltä ajanjaksoilta, joina olet työskennellyt. Tee hakemus ja selvitä siinä 6kk tulosi sekä se, miksi tuloja ei ole välittömästi äitiysvapaata edeltävältä ajalta. Kelassa sitten tutkitaan miltä ajalta tulot voidaan vanhempainpäivärahaasi huomioida. Ennakkoon ei Kerttu pysty sanomaan, voidaanko tässä tilanteessa tulot huomioida kysymälläsi tavalla, vaan asia tutkitaan kun toimitat hakemuksen.

Ystävällisin terveisin
Kela-Kerttu
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi