Äitiysrahaan vaikuttavat tulot

Valvoja: Kela-Kerttu

Kirjoittaja Marzue 07 Tammi 2019, 20:16
Hei.

Sivuillanne on kerrottu varsin tarkasti, miten työtulot vaikuttavat äitiysrahaan 6kk ajalta tai edellisen valmistuneen verotuksen mukaan.

Oma tilanteeni on kuitenkin nyt se, että olin kotihoidon tuella sekä työttömänä koko vuoden 2017, joten tuloja ei ole. Uusi vakituinen työsuhteeni alkaa 4kk ennen laskettua aikaa ja jään siitä äitiyslomalle. Tuloni ovat siis reippaasti paremmat kuin vuoden 2017 verotuksen mukaan. Aiemmin tulkitsin, että äitiysrahani lasketaan niin, että tuo 4kk työtuloni jaksotetaan 6 kuukaudelle ja siitä lasketaan laskennallinen kuukausitulo, mutta nyt löysin sivuiltanne seuraavan tekstin:
"Päivärahasi voidaan laskea vähintään kuukauden työtulojen perusteella, jos olet aloittanut uuden työn tai palannut juuri työhösi niin, että työsi olisi jatkunut vähintään 6 kuukautta, ellei uusi päivärahakausi olisi alkanut."
Tarkoittaako tämä sittenkin sitä, että äitiysrahani voidaan laskea vain tuon neljän kuukauden ajalta eikä sitä tarvitse jaksottaa koko 6 kuukaudelle? Näin ollen äitiysraha tulisi olemaan huomattavasti suurempi.
Kirjoittaja Kukka82 08 Tammi 2019, 13:04
Hei. Olen ollut töissä, jonka jälkeen pari kuukautta työttömänä. Sit minulla alkoi äitiysloma. Kun äitiysloma loppui, olen ollut työttömänä jo pidempään. Kun meille syntyy vauva, nuorimmainen lapsemme on yli 3-vuotias. Minkä perusteella saan äitiyspäivärahaa? Ennen työttömyyttä olleiden tulojen mukaan (niitä sain siis ennen edellistä äitiyslomaa) vai työttömyysetuuden mukaan?
Kirjoittaja Tolle 09 Tammi 2019, 16:01
Hei,

tämä on ehkä hieman aikaista, mutta mitenköhän vuonna 2020 lasketaan? Lasketaanko edelleen normaalisti 2019 vuoden vahvistetun verotuksen mukaan? Vai muuttuuko laskentatapa kun verotuskin näyttäisi reaaliaikaistuvan kuukausittaiseksi?
Kirjoittaja Kela-Kerttu 11 Tammi 2019, 13:45
Hei Marzue!
Mikäli 6kk tarkastelujaksolla tuloja on vain 4kk ajalta, niin voidaan nämä 4kk tulot kertoa kahdella ja niistä vähennetään mahdolliset tulonhankkimiskulut, esim. ay-jäsenmaksut ja työmatkakulut.

Hei Kukka82!
6kk työtulot voi esittää päivärahakauden alkamisvuodelta ja sitä edeltäneeltä kalenterivuodelta yhteensä enintään 6 kuukauden ajalta. Myös edeltävän verotuksen työtuloja voidaan käyttää, mikäli niitä on käytettävissä. Jos työtuloja ei ole käytettävissä, niin päiväraha voi perustua myös edeltävään etuuteen, kuten työttömyysetuuteen.

Hei Tolle!
Mikäli äitiysvapaa alkaa vuonna 2020, niin käytetään päivärahan perusteena vuoden 2018 verotuksessa todettuja työtuloja.

Ystävällisin terveisin
Kela-Kerttu
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi
Vastaa