Opintovapaalta äitiyslomalle

Valvoja: Kela-Kerttu

Kirjoittaja Opiskelevamama 11 Tammi 2019, 20:24
Hei,

olen tällä hetkellä opintovapaalla vakituisesta työstäni kesäkuuhun 2019 saakka ja minulla on laskettuaika elokuun alkupuolella.

Olen ajatellut pyytäväni työnantajalta, että palaisin jo toukokuussa töihin.

Vaikuttaako tämän hetkinen opintovapaa jotenkin äitiysloman tukeen ja onko väliä, koska palaan töihin ennen äitiyslomaa?
Kirjoittaja Kela-Kerttu 14 Tammi 2019, 13:28
Hei Opiskelevamama!

Vastaus riippuu siitä, kuinka pitkään olet jo ollut opintovapaalla. Äitiyspäiväraha perustuu ensisijaisesti vuoden 2017 työtuloihin. Mikäli opintovapaasi on alkanut vasta sen jälkeen, ei vapaalla ole vaikutusta tukeen.

Vaihtoehtona on hakea tukea äitiysvapaata edeltävän kuuden kuukauden tulojen perusteella, mikäli tulot ovat nousseet vähintään 20 prosenttia verotustietoihin verrattuna. Jos olet ollut pitkään opintovapaalla, ei tulosi välttämättä ole nousseet riittävästi, koska laskennassa huomioidaan vain työtulot.

Ystävällisin terveisin
Kela-Kerttu
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi
Kirjoittaja Betu0 14 Tammi 2019, 18:43
Hei!
Tilanteeni on sellainen, että olen ollut vuoden 2017 vakituisessa työsuhteessa. Vuoden 2018 tammikuussa jäin opintovapaalle ja nyt 2019 meille on syntymässä lapsi. Vaikuttaako tänä vuonna nostamani opintoraha äitiyspäivärahan määrään? Jos äitiysloma alkaa huhtikuussa, voinko nostaa vielä maaliskuun opintotuen ilman, että se vaikuttaa äitiyspäivärahan määrään (en ole nostamassa opintotukea äitiysloman ajalta)?
Kirjoittaja Kela-Kerttu 15 Tammi 2019, 15:28
Hei Betu0!

Kun äitiysvapaa alkaa vuonna 2019, niin vanhempainpäiväraha määräytyy ensisijaisesti vuoden 2017 verotuksessa todettujen työtulojen mukaan.

Tänä vuonna nostamasi opintoraha ei vaikuta vanhempainpäivärahan määrään, mikäli sinulla ei ole tarkoitus nostaa sitä vanhempainpäivärahakauden aikana. Kun äitiyslomasi alkaa huhtikuussa, niin voit siis vielä maaliskuussa nostaa opintotuen, ilman että se vaikuttaa vanhempainpäivärahaan. Jos nostat opintotukea vanhempainpäivärahakauden aikana, niin vanhempainpäivärahasi maksetaan sinulle vähimmäismääräisenä.

Ystävällisin terveisin
Kela-Kerttu
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi
Vastaa