Vanhempainvapaa ja opetusalan kesäkeskeytys

Valvoja: Kela-Kerttu

Kirjoittaja Marttaliinuli 12 Tammi 2019, 13:55
Olen jäämässä äitiyslomalle 1.4.2019. Olen opetusalalla, ja äitiyslomani päättyy kesäkuun lopussa. Onko minun mahdollista "palata" töihin heinäkuuksi, jolloin on muutoinkin kesäkeskeytys töistä ja saada normaali palkka siltä ajalta? Voisiko mieheni jäädä tuolloin heinäkuun ajaksi vanhempainvapaalle? Ja minä aloittaa vanhempainvapaan sitten elokuun alusta?
Kirjoittaja Kela-Kerttu 14 Tammi 2019, 13:54
Hei Marttaliinuli!

Voit saada kesäkeskeytyksen aikana täysimääräisen vanhempainpäivärahan, jos olet hakenut virkavapautta ja et saa palkkaa. Jos et ole hakenut virkavapautta, saat päivärahan vähimmäismääräisenä (27,86 €/pv) ja sen lisäksi palkan. Virkavapaasta voi kysyä työnantajalta.

Laskennallisen vuosiloman aikana vanhempainpäiväraha maksetaan täysimääräisenä riippumatta siitä oletko virkavapaalla.

Puolisosi on mahdollista hakea vanhempainrahaa itselle. Voitte jakaa vanhempainrahajakson niin, että molemmilla on käytettävissä enintään kaksi jaksoa. Vanhempainraha tulisi hakea viimeistään kuukautta ennen kun hakija on jäämässä vanhempainvapaalle.

Terveisin
Kela-Kerttu
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi
Kirjoittaja Marttaliinuli 14 Tammi 2019, 17:48
Hei,

Kiitos vastauksesta. Vielä tarkennusta, kun olin varmaan aiemmin ymmärtänyt tuon äitiysrahakauden väärin. Se päättyykin Kelan laskurin mukaan vasta 6.8.2019. Tarkoittaako se, että ennen äitiysrahakauden päättymistä ei voi palata töihin eikä puoliso jäädä siten vanhempainvapaalle? Vaan vasta sen jälkeen, kun tuo äitiysraha päättyy.
Kirjoittaja Kela-Kerttu 15 Tammi 2019, 15:15
Hei Marttaliinuli!

Kun äitiysvapaa alkaa 1.4.2019, niin kestää se juurikin tuonne 6.8.2019 asti (105 arkipäivää). Puoliso voi siis jäädä vanhempainvapaalle aikaisintaan 7.8.2019 alkaen. Sinulla on kuitenkin mahdollisuus ”palata” töihin jo äitiysvapaan aikana.

Ystävällisin terveisin
Kela-Kerttu
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi
Vastaa