Uusi äitiysraha määräytyminen

Miten äitiysraha määräytyy? Koska äitiysvapaa alkaa? Kysy ja keskustele äidin vapaista.

Valvoja: Kela-Kerttu

Anah

Uusi äitiysraha määräytyminen

Lukematon viesti Kirjoittaja Anah » 12 Huhti 2019, 15:53

Luin juuri uutisen että 2020 äitiysrahat määräytyy edeltävän 12kk ajalta. En olisi edes uskaltanut hankkiutua raskaaksi jos en olisi tiennyt että saan samat äitiysrahat kuin jäädessäni edellisen lapsen kanssa äitiyslomalle suoraan töistä jolloin oalkkatasoni nosti äitiysrahan määrää huomattavasti. Nyt olen ollut opiskelija syksystä asti enkö todellakaan voi tulla toimeen 2020 niiden pohjalta laskettavilla äitiysrahoilla. Laskettu aika on marraskuussa. Ensinnöinen lapseni on siis 2.5v kun toinen syntyy marraskuussa joten tulot määräytyisi nykyisen lain mukaan edellisen äitiysrahakauteni mukaan koska eka lapsi on alle 3v. Ja näin olen tulevaisuuteni suunnitellut onko nyt niin että äitiysrahani tulevat 2020 alkaen romahtamaan??

Sip

Re: Uusi äitiysraha määräytyminen

Lukematon viesti Kirjoittaja Sip » 12 Huhti 2019, 16:32

Joo tarkennukset/varmistukset tähän kiinnostavat kovasti!

Tiedotteessa sanotaan näin: ”Vanhempainpäiväraha voi kuitenkin jatkossakin määräytyä edeltävän vanhempainpäivärahan perusteena olleen tulon perusteella.”

Tuo *voi*-sanavalinta tässä hämää. Onko siis niin, että on epävarmaa, onko jatkossa vanhempainpäiväraha sama kuin edellisestä lapsesta (jos ikäeroa alle 3v)? Vai tarkoitetaanko tällä, että tämä periaate ei muutu, eli että ko. tapauksessa päiväraha lasketaan niin kuin ennenkin (eli edellisen vp-rahan perusteena olleen tulon mukaan)?

KallisOpintie

Lukematon viesti Kirjoittaja KallisOpintie » 12 Huhti 2019, 17:05

Samoin täällä nuo yksityiskohdat kiinnostavat.