Uusi äitiysraha määräytyminen

Miten äitiysraha määräytyy? Koska äitiysvapaa alkaa? Kysy ja keskustele äidin vapaista.

Valvoja: Kela-Kerttu

Anah

Uusi äitiysraha määräytyminen

Lukematon viesti Kirjoittaja Anah » 12 Huhti 2019, 15:53

Luin juuri uutisen että 2020 äitiysrahat määräytyy edeltävän 12kk ajalta. En olisi edes uskaltanut hankkiutua raskaaksi jos en olisi tiennyt että saan samat äitiysrahat kuin jäädessäni edellisen lapsen kanssa äitiyslomalle suoraan töistä jolloin oalkkatasoni nosti äitiysrahan määrää huomattavasti. Nyt olen ollut opiskelija syksystä asti enkö todellakaan voi tulla toimeen 2020 niiden pohjalta laskettavilla äitiysrahoilla. Laskettu aika on marraskuussa. Ensinnöinen lapseni on siis 2.5v kun toinen syntyy marraskuussa joten tulot määräytyisi nykyisen lain mukaan edellisen äitiysrahakauteni mukaan koska eka lapsi on alle 3v. Ja näin olen tulevaisuuteni suunnitellut onko nyt niin että äitiysrahani tulevat 2020 alkaen romahtamaan??

Sip

Re: Uusi äitiysraha määräytyminen

Lukematon viesti Kirjoittaja Sip » 12 Huhti 2019, 16:32

Joo tarkennukset/varmistukset tähän kiinnostavat kovasti!

Tiedotteessa sanotaan näin: ”Vanhempainpäiväraha voi kuitenkin jatkossakin määräytyä edeltävän vanhempainpäivärahan perusteena olleen tulon perusteella.”

Tuo *voi*-sanavalinta tässä hämää. Onko siis niin, että on epävarmaa, onko jatkossa vanhempainpäiväraha sama kuin edellisestä lapsesta (jos ikäeroa alle 3v)? Vai tarkoitetaanko tällä, että tämä periaate ei muutu, eli että ko. tapauksessa päiväraha lasketaan niin kuin ennenkin (eli edellisen vp-rahan perusteena olleen tulon mukaan)?

KallisOpintie

Lukematon viesti Kirjoittaja KallisOpintie » 12 Huhti 2019, 17:05

Samoin täällä nuo yksityiskohdat kiinnostavat.

Kysyisin myös tarkentavan kysymyksen tulevana isänä. Jos haen vanhoilla määräytymisen ehdoilla isyysvapaata ja -rahaa lapsen syntyessä elokuussa 2019, niin saanko halutessani tällä samalla summalla vuodelle 2020 suunnittelemani vanhempainvapaan rahan? Vai määräytyykö vanhenhempainraha silloin 2020 pakosti edellisen 12kk tulojen mukaan?

Pakko myös antaa palautetta, että en todellakaan arvosta tämän uudistuksen aikataulua. Olisitte hieman antaneet varoaikaa sopeutua muutokseen. Olen itse suunnitellut lähitulevaisuuttani tulevassa vauvaperheessä sen pohjalta, että olen ollut kaksi viime vuotta töissä, eli että vanhempainrahani on ollut sentään turvattu niiden pohjalta. Olen palaamassa (köyhäksi) opiskelijaksi juuri syksyksi 2019, eli saatan saada vuodelle 2020 suunnitellun vanhempainrahani juuri niiden opiskelijan tulojen perusteella....

Jaa

Lukematon viesti Kirjoittaja Jaa » 12 Huhti 2019, 18:11

Miten tilanteessa, jossa tulot ovat olleet osan vuodesta pienet, ja kasvaneet huomattavasti viimeiset 4 kk ennen äitiysloman alkua? Kuinka tämä uudistus silloin vastaa sen hetkistä todellista tulotasoa?

Vieras

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 12 Huhti 2019, 18:48

Lainhan on vahvistanut itse tasavallan presidentti tänään, joten eipä tainnut voida Kelakaan asiasta aiemmin kertoa.

Varmaksi en tiedä, mutta näkisin tämän niin, että jos aloitat esimerkiksi isyysrahakauden nyt vaikka 1.11.2019, saat samoin perustein samasta lapsesta myöhemmin pidettävät isyysrahapäivät. Myös jos perheeseen syntyy uusi lapsi ja isompi lapsi on alle 3v, voidaan vanhempainpäivärahat maksaa samoin perustein kuin isommastakin lapsesta.

Jos kuitenkin esimerkiksi äitiysrahakausi alkaa vaikka 1.1.2020 ja kyseessä on ensimmäinen lapsi, katsotaan tulot edeltävän 12kk mukaan.

EiToistaLasta

Lukematon viesti Kirjoittaja EiToistaLasta » 14 Huhti 2019, 06:19

Tämä todella kiinnostaa. Yritän parhaillaan raskaaksi ja mahdollisen lapsen syntymä olisi vuoden 2020 puolella. Lapsilla tulisi olemaan ikäeroa alle 3 v. joten ilman tätä uudistusta olisin voinut hakea äitiyspäivärahaa ja vanhempainpäivärahaa samojen tulojen perusteella kuin ensimmäisen lapsen syntyessä. Ensimmäisen lapsen syntymän jälkeen olen ollut vanhempainvapaalla ja hoitovapaalla, joten toisen lapsen syntyessä edeltävän 12 kuukauden tuloni ovat niin pienet, että äitiyspäiväraha maksettaisiin minimin mukaan. Kumpien tulojen perusteella tässä tapauksessa äitiys - ja vanhempainpäivärahaa maksetaan? Itselle tällä on ainakin suuri taloudellinen merkitys,ja toivonkin Kelalta pikaista kommenttia asiaan.

Uskaltaako

Lukematon viesti Kirjoittaja Uskaltaako » 15 Huhti 2019, 15:13

Itse mietin tätä ihan samaa, kun kuulin tuosta uudistuksesta. Minulla on vuoden ikäinen lapsi ja oli tarkoitus, että alkaisimme kohta yrittää toista lasta, mutta jos äitiyspäivärahaa ei makseta samoin perustein kuin esikoisen kohdalla, niin ei ole taloudellisesti mahdollista ”tehdä” toista lasta tähän saumaan. Olisin hyvin kiitollinen, jos kela vastaisi tähän kysymykseen mahdollisimman pian, niin osaa suunnitella elämää eteenpäin.

Kela-Kerttu

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela-Kerttu » 16 Huhti 2019, 14:36

Hei!

Lakimuutos onkin mietityttänyt monia ja vastaus kaikkiin kysymyksiin tulee nyt samalla.

Lainmuutokset koskevat niitä vanhempia, joiden osalta ensimmäinen samasta lapsesta maksettava vanhempainpäivärahapäivä on 1.1.2020 tai sen jälkeen. Jos äidin ensimmäinen äitiysrahapäivä tai isän ensimmäinen isyysrahapäivä on vuoden 2020 puolella, määräytyvät hänen vanhempainpäivärahansa tällöin lähtökohtaisesti etuusoikeutta edeltävien 12 kuukauden vuositulojen perusteella.

Jos taas ensimmäinen samasta lapsesta maksettava vanhempainpäivärahapäivä on ennen 1.1.2020, määräytyvät vanhemman päivärahat vielä nykyisten sääntöjen mukaan. Eli jos äidin ensimmäinen äitiysrahapäivä tai isän ensimmäinen isyysrahapäivä on vuoden 2019 puolella, hänen päivärahojensa määräytymissä sovelletaan tällä hetkellä voimassa olevaa lakia.

Saman lapsen perusteella maksettavat päivärahat lasketaan myös jatkossa samojen tulojen mukaan siirryttäessä vanhempainpäivärahalta toiselle, esim. äitiys- tai isyysrahalta vanhempainrahakaudelle. Jos esimerkiksi ensimmäinen isyysrahapäivä on marraskuussa 2019, vuoden 2020 isyys- ja vanhempainrahajaksojen päivärahat lasketaan samojen tulojen perusteella kuin ensimmäinen isyysraha saman lapsen perusteella.

Vanhempainpäivärahan määrä voi myös lainmuutoksen jälkeen perustua edellisen vanhempainpäivärahan perusteena olleeseen tuloon. Vanhempainpäivärahaa voi siis 1.1.2020 jälkeenkin alkavilla päivärahakausilla saada saman työtulon mukaan kuin edellisestä lapsesta, jos seuraavan lapsen laskettu syntymäaika on ennen kuin edellinen lapsi täyttää 3 vuotta. Vanhempainpäiväraha määräytyy edellisen vanhempainpäivärahan perusteena olleen työtulon mukaan, jos etuuden taso on näin laskettuna parempi kuin muuten.

Ystävällisin terveisin
Kela-Kerttu
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi

Huolestunut1980

Lukematon viesti Kirjoittaja Huolestunut1980 » 16 Huhti 2019, 15:12

Törmäsin tähän uutiseen äskettäin ja nyt pisti huolettamaan..

Olen tällä hetkellä työtön (jäin työttömäksi joulukuussa 2018). Haen nyt aktiivisesti uutta työtä ja yritämme samanaikaisesti saada ensimmäistä lastamme hedelmöityshoitojen avulla. En ole raskaana vielä, mutta tämä päätös saattaa toistaiseksi tehdä stopit lastenhankintaprosessiin.

Miten äitiysraha määriytyy, jos esimerkiksi seuraava skenaario toteutuisi: Tulen raskaaksi kesän 2019 aikana, enkä onnistu työllistymään sitä ennen tai työllistyn esimerkiksi vain muutamaksi kuukaudeksi ennen äitiyslomaa?

Tienasin suhteellisen hyvin vuoden 2018 aikana, ja tätä ennen olen ollut työelämässä tauotta 11 vuotta. Nyt kun jäin työttömäksi, päätimme, että stressivapaa hetki on hyvä hyödyntää lastenhankintaan. Tämä päätös saattaa kuitenkin pyörtää lisääntymistoimenpiteet kunnes perheen taloudellinen tilanne stabiili ja turvattu myös tulevaisuudessa.

Sip

Lukematon viesti Kirjoittaja Sip » 16 Huhti 2019, 16:20

Kiitos vastauksesta! Varmistan vielä, sen verran tärkeä asia että kaipaan rautalankaa: laskentaperusteen muuttuminen vuonna 2020 ei siis vaikuta ”kolmen vuoden sääntöön” myöskään siinä tapauksessa, että aiempi lapsi on syntynyt ennen ko. muutosta ja seuraava sen jälkeen?

Eli jos nyt esimerkiksi saa esikoisen loppuvuonna 2019 ja päiväraha lasketaan tällöin vuoden 2017 tulojen perusteella, saa saman päivärahan myös vuonna 2021 syntyneestä seuraavasta lapsesta? Ei siis tule mitään siirtymäkauden uudelleenlaskentaperiaatteita tähän, jos aiempi lapsi on syntynyt vanhan laskentatavan puolella ja seuraava uuden, vaan tämän esimerkin henkilö hyötyy edelleen vuonna 2021 syntyvän toisen lapsensa kohdalla vuoden 2017 tuloistaan (jos päiväraha näin laskettuna suurin)?