Uusi äitiysraha määräytyminen

Miten äitiysraha määräytyy? Koska äitiysvapaa alkaa? Kysy ja keskustele äidin vapaista.

Valvoja: Kela-Kerttu

Hdjdjdj

Re: Uusi äitiysraha määräytyminen

Lukematon viesti Kirjoittaja Hdjdjdj » 17 Kesä 2019, 21:46

Entä jos jää sairauslomalle(jolta maksetaan pienennettyä palkkaa, mutta ei etuutta) juuri ennen äitiysloman alkua, kuten moni joutuu jäämään? Silloin jos vuoden tulot määritetään etuuden alkamista edeltävästä kuukaudesta vuosi taaksepäin, vaikuttavat ne etuuteen pienentävästi(toisin kuin ennen, kun tämän jakson yli oltaisiin hypätty). Tuota 3 kk:n tulojen esittämistä ei voi siinä tapauksessa hyödyntää.

OsittainenHoitovapaa

Lukematon viesti Kirjoittaja OsittainenHoitovapaa » 18 Kesä 2019, 06:34

Hei!

Miten minun tilanteessa tulot lasketaan?

Hoitovapaani loppui toukokuussa 2019, jolloin 1. lapseni täytti 3v.
Palaan töihin ja olen töissä 100% kesä-lokakuun ajan. Tämän jälkeen olen suunnitellut olevani osittaisella hoitovapaalla ja töitä tekisin n. 50%. Toisen lapsen laskettuaika on tammikuussa.
Sovelletaanko kohdallani poikkeussääntöä ja tulot laskettaisiin sen ajan perusteelta, kun olen 100% töissä? Alkuvuodenhan olen saanut vain kotihoitorahaa. Miten tuo osittainen hoitovapaa ennen laskettua aikaa vaikuttaa asiaan?
Kiitos!

Kela-Kerttu

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela-Kerttu » 19 Kesä 2019, 10:25

Hei!
Hdjdjdj kirjoitti:
17 Kesä 2019, 21:46
Entä jos jää sairauslomalle(jolta maksetaan pienennettyä palkkaa, mutta ei etuutta) juuri ennen äitiysloman alkua, kuten moni joutuu jäämään? Silloin jos vuoden tulot määritetään etuuden alkamista edeltävästä kuukaudesta vuosi taaksepäin, vaikuttavat ne etuuteen pienentävästi(toisin kuin ennen, kun tämän jakson yli oltaisiin hypätty). Tuota 3 kk:n tulojen esittämistä ei voi siinä tapauksessa hyödyntää.
Kerttu vielä selvittelee tätä asiaa hieman tarkemmin ja palaa kysymykseen muutamien arkipäivien sisällä.
OsittainenHoitovapaa kirjoitti:
18 Kesä 2019, 06:34
Hei!

Palaan töihin ja olen töissä 100% kesä-lokakuun ajan. Tämän jälkeen olen suunnitellut olevani osittaisella hoitovapaalla ja töitä tekisin n. 50%. Toisen lapsen laskettuaika on tammikuussa.
Sovelletaanko kohdallani poikkeussääntöä ja tulot laskettaisiin sen ajan perusteelta, kun olen 100% töissä? Alkuvuodenhan olen saanut vain kotihoitorahaa. Miten tuo osittainen hoitovapaa ennen laskettua aikaa vaikuttaa asiaan?
Kiitos!
Tilanteessasi äitiysloma alkaa vuoden 2019 puolella, jolloin päiväraha määräytyy nykyisen lain mukaan.
Tilanteessa jossa äitiysloma alkaa 1.1.2020 tai sen jälkeen päiväraha määräytyy uuden lain mukaisesti.

Ystävällisin terveisin
Kela-Kerttu
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi

Kela-Kerttu

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela-Kerttu » 19 Kesä 2019, 15:29

Hei Hdjdjdj!

Elikkä vuositulo siis lasketaan 12 kalenterikuukauden tarkastelujaksolta, joka edeltää päivärahaoikeuden alkamista edeltävää kalenterikuukautta. Tilanteessasi otetaan huomioon palkkatulo.

Ystävällisin terveisin
Kela-Kerttu

OsittainenHoitovapaa

Lukematon viesti Kirjoittaja OsittainenHoitovapaa » 20 Kesä 2019, 17:40

Hei taas!

Miten osittaisen hoitovapaan tulot vaikuttavat äitiyspäivärahaan? Huomioidaanko nämä? Kun tuossa poikkeussäännössä sanotaan, että mm. hoitovapaan aikaiset tuloja ei huomioida vaan äitiyspäiväraha voidaan laskea ajalta, kun on ollut täysiaikaisesti töissä?

Eli olen töissä kesä-lokakuu 2019 kokoaikaisesti. Tämän jälkeen 50% töissä osittaisella hoitovapaalta 3-vuotiasta hoitaen.
Jos äitiysloma alkaa vasta v. 2020 alussa, mitkä tulot huomioidaan? Toukokuuhun asti olen saanut kotihoidontukea. Ymmärsin, että tällöin ei lasketa tuloja viim. 12kk tulojen mukaan, koska kotihoidontuki on alentanut tulojani merkittävästi. Samoin tämä osoittainen hoitovapaa ennen äitiyslomalle jäämistä alentaa normaaleja työtulojani.

Mietin, että onko minun järkevää olla 50% töissä ja hoitaa lasta kotona, jos tämä vaikuttaa äitiysrahaani merkittävästi? Voin vielä muuttaa suunnitelmiani.

Kiitos!

quote=Kela-Kerttu post_id=205637 time=1560929129 user_id=48]
Hei!
Hdjdjdj kirjoitti:
17 Kesä 2019, 21:46
Kerttu vielä selvittelee tätä asiaa hieman tarkemmin ja palaa kysymykseen muutamien arkipäivien sisällä.
OsittainenHoitovapaa kirjoitti:
18 Kesä 2019, 06:34
Hei!

Kiitos!
Tilanteessasi äitiysloma alkaa vuoden 2019 puolella, jolloin päiväraha määräytyy nykyisen lain mukaan.
Tilanteessa jossa äitiysloma alkaa 1.1.2020 tai sen jälkeen päiväraha määräytyy uuden lain mukaisesti.

Ystävällisin terveisin
Kela-Kerttu
[/quote]

Kela-Kerttu

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela-Kerttu » 24 Kesä 2019, 10:14

Hei OsittainenHoitovapaa!

Kuten aiemmassa vastauksessa on kerrottu, lainmuutos ei koske sinua mikäli laskettu aikasi on tammikuussa. Kun laskettu aika on tammikuussa, äitiysrahakausi alkaa jo vuoden 2019 puolella. Tällöin päiväraha määräytyy aiemman lain mukaisesti.

Jos päivärahakausi alkaisi vuoden 2020 puolella, uusi laki olisi päivärahan perusteena. Pääsääntöisesti päiväraha perustuu 12 kuukauden vuosituloon. Tässä huomioidaan kyseisenä aikana maksetut palkat, myös osittaisen hoitovapaan ajan palkka. Tietyissä tilanteissa päiväraha voi määräytyä tarkastelujakson viimeisten 3 kalenterikuukauden tulojen perusteella. Ei siis ole mahdollista valita mitkä kuukaudet laskennassa huomioidaan. Jos 12 kuukauden tarkastelujakso olisi 1.1.-31.12.2019, viimeiset 3 kuukautta olisivat 1.10.-31.12.2019.

Ystävällisin terveisin
Kela-Kerttu

Miettivainenn

Lukematon viesti Kirjoittaja Miettivainenn » 24 Kesä 2019, 21:17

Hei,

Olen suorittanut amk-tutkinnon 2015, opiskellut sen jälkeen lisää eri alalla ja tehnyt pienipalkkaista keikkatyötä opiskelujen ohella kevääseen 2019 saakka. Aloitin nyt kesäkuussa 2019 vakityöt aiemmin suorittamallani amk-tutkinnolla.
Jos tulen syksyn aikana raskaaksi ja oikeus äitiysrahaan alkaisi esimerkiksi helmikuussa 2020, niin erityisehdot eivät kuitenkaan ilmeisesti täyty, vaikka helmikuussa 2020 viimeisen 3kk tarkastelujakson tulot x4 olisivat yli 20% suuremmat, kuin viimeisten 12kk aikana saamani vuositulot?

Eli jos haluaisin nykypalkallani laskettua täyttä äitiyspäivärahaa, minun pitäisi tulla raskaaksi vasta alkuvuodesta 2020, jotta vuositulot laskettaisiin alkamaan kesäkuusta 2019?

Kela-Kerttu

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela-Kerttu » 25 Kesä 2019, 13:39

Hei Miettivainenn!

Jos oikeutesi vanhempainpäivärahaan alkaa 1.1.2020 tai sen jälkeen, vanhempainpainpäiväraha määräytyy vuositulon perusteella. Vuositulo lasketaan 12 kalenterikuukauden tarkastelujaksolta, joka edeltää päivärahaoikeuden alkamista edeltävää kalenterikuukautta. www.kela.fi/vanhempainpaivarahat-maaran ... -muuttuvat.

Jotta päiväraha voisi määräytyä tarkastelujakson viimeisten 3 kalenterikuukauden tulojen perusteella, tulee erityistilanteen edellytykset täyttyä. Lisää erityistilanteen edellytyksistä: www.kela.fi/vanhempainpaivarahat-erityistilanteet.

Ystävällisin terveisin
Kela-Kerttu

Faija84

Lukematon viesti Kirjoittaja Faija84 » 27 Kesä 2019, 06:52

Teqrve,

Olen ollut osittaisella hoitovapaalla 1.1.-30.6.2019 ja palkkani on ollut 80 %:sta normaalista. 1.7.2019-31.12.1019 teen täyttä työaikaa.

Seuraavan lapsen laskettu aika on joulukuun lopussa.

Olisin kysynyt seuraavaa.

Mikäli lapsen syntymä sattuu osumaan vuodelle 2020 niin pienentääkö tämä osittainen hoitovapaa, joka osuu 12 kuukauden tarkastelujaksoon isyysrahaani, verrattuna siihen että lapsi syntyisi 2019?

Voiko tässä tässä tilanteessa käyttää kolmen kuukauden sääntöä?

Mikäli lapsi syntyy 2019 ja jään heti isyysvapaalle niin silloin voitaisiin käyttää vanhan lain mukaista 6 kuukauden sääntöä, jolloin etuus laskettaisiin 100 % palkalla.

Tuloni ovat nousseet vuodesta 2015 yli 20 %, jota käytettiin edellisen lapsen isyyspäivärahan laskentaperusteena. Nyt on pelkona, että tuo osittainen hoitovapaa ja uusi 12 kuukauden tarkastelujakso ei ota huomioon tulotason nousua tässä tapauksessa. Tämä on tuskin ollut lakimuutokseen tarkoitus.

Kela-Kerttu

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela-Kerttu » 28 Kesä 2019, 10:13

Hei Faija84!

Sinulla onkin tilanne, jossa isyysraha voi mahdollisesti määräytyä jommankumman lain mukaan. Tähän vaikuttaa paljon se, milloin lapsesi syntyy, koska isän oikeus isyysrahaan alkaa vasta lapsen syntymästä alkaen.

Isyysrahaan on tilanteessasi merkitystä sillä, milloin pidät ensimmäisen isyysrahajakson. Mikäli se on tämän vuoden puolella, perustuu isyysraha nykyisen lain mukaan eli ensisijaisesti käytetään vuoden 2017 työtuloja ja voit myös esittää edeltäviä 6 kuukauden tuloja, jos ne ovat vähintään 20 % paremmat kuin vuoden 2017 tulot.

Jos taas päätät pitää ensimmäisen isyysrahajakson ensi vuoden (2020) puolella, tulee määräytymisessä huomioida uusi lakimuutos. Silloin päiväraha määräytyy vuositulon perusteella.
Vuositulolla tarkoitetaan isyysrahan alkamista edeltävää kalenterikuukautta edeltävien 12 kalenterikuukauden tuloja. Vuosituloon huomioidaan mm. 12 kuukauden tarkastelujakson aikana maksetut palkkatulot, sen aikana voimassa ollut YEL- ja MYEL-työtulo, sen aikaan kohdistunut vakuutuspalkka, tarkastelujakson ajalle myönnetty etuusperusteinen tulo tai laissa säädetty ansionmenetyskorvaus.

Uuden lain mukaan voi etuus määräytyä poikkeuksellisesti etuusoikeuden alkamista edeltävää kalenterikuukautta edeltävien 3 kalenterikuukauden tulojen perusteella, jos tuen hakija on 12 kalenterikuukauden tarkastelujakson aikana valmistunut ammattiin, muuttanut ulkomailta Suomeen, ollut pois työstä lapsen hoitamisen vuoksi tai ollut pois työstä asepalveluksessa tai siviilipalveluksessa olon vuoksi. Edellytyksenä 3 kuukauden tulojen käyttämiselle on, että tulot ko. aikana neljällä kerrottuna ovat vähintään 20 % suuremmat kuin 12 kuukauden tulot.

Toivottavasti näistä tiedoista oli hieman apua. Tarkemmin tilanteestasi ei voida ennakkopäätöstä antaa, vaan isyysrahan lopullinen määräytyminen tarkistetaan myöhemmin hakemuksella.

Aurinkoisin terveisin
Kela-Kerttu