Päätös vanhempainrahasta tehty hakemuksen ajasta poiketen

Miten äitiysraha määräytyy? Koska äitiysvapaa alkaa? Kysy ja keskustele äidin vapaista.

Valvoja: Kela-Kerttu

pikkukakkonen

Päätös vanhempainrahasta tehty hakemuksen ajasta poiketen

Lukematon viesti Kirjoittaja pikkukakkonen » 19 Touko 2019, 19:04

Hei,

Olen hakenut äitiysrahaa ja vanhempainrahaa lasketunajan perusteella. Hain kuitenkin vanhempainrahaa lyhyemmälle kuin maksimiajalle, koska lapsen isän on tarkoitus jäädä vanhempainvapaalle vanhempainvapaakauden lopussa. Eli siis olen hakenut etuutta 31.1.2020 asti, mutta päätös on tehty 16.3.2020 asti. Voiko tämä vaikuttaa siinä vaiheessa kun isä hakee etuutta itselleen? Pitääkö virheellinen päätös korjata tässä vaiheessa vain riittääkö, että isä hakee omalla hakemuksella vanhempainrahaa myöhemmin?

Lisäksi kysyisin 6kk työtulon perusteella lasketusta etuudesta. Minulla on palkkatuloja vain 4kk, mutta ne on kerrottu kahdella, jotta on saatu vuositulo. Kerrotaanko tulot aina kahdella vaikka niitä ei olisikaan koko 6kk? 4kk tuloistahan saisi myös todellisen vuositulon kertomalla kuukausitulon kahdellatoista?

Kiitos jo etukäteen vastauksista!

Kela-Kerttu

Re: Päätös vanhempainrahasta tehty hakemuksen ajasta poikete

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela-Kerttu » 20 Touko 2019, 14:34

Hei pikkukakkonen!

Äidin vanhempainraha tarkistetaan kyllä siinä vaiheessa, kun isä hakee vanhempainrahaa itselleen. Isän kannattaa hakea vanhempainrahaa hyvissä ajoin, jotta sinulle maksettava etuus voidaan tarkistaa ajoissa.

Päivärahaa määritellessä kaikki palkkatulot äitiysrahaa edeltävältä 6 kuukaudelta kerrotaan aina kahdella, riippumatta monelta kuukaudelta tuloja on tarkasteltu. Eli tapauksessasi tuloja on ollut 4 kuukaudelta, joten se kerrotaan kahdella.

Terkuin
Kela-Kerttu
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi