Rahaksi vaihdettavien lomapäivien vaikutus viim.6kk tuloihin

Miten äitiysraha määräytyy? Koska äitiysvapaa alkaa? Kysy ja keskustele äidin vapaista.

Valvoja: Kela-Kerttu

Kappas

Rahaksi vaihdettavien lomapäivien vaikutus viim.6kk tuloihin

Lukematon viesti Kirjoittaja Kappas » 22 Touko 2019, 13:50

Hei,

Otetaanko viimeisen 6kk aikaisten tulojen laskemiseen mukaan mahdollisesti rahaksi vaihdettavien lomapäivien palkka, mikäli ko. raha on maksettu 6kk aikana ennen äitiysloman alkua?

Lisäksi, onko niin, että viim. 6kk tulojen tarkasteluun tulee nimenomaan ko. 6kk aikana kertyneiden lomapäivien lomarahojen määrä, riippumatta siitä, milloin lomarahat maksetaan?

Kiitos vastauksestanne.

Kela-Kerttu

Re: Rahaksi vaihdettavien lomapäivien vaikutus viim.6kk tulo

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela-Kerttu » 23 Touko 2019, 13:04

Hei Kappas!

Työnantaja ilmoittaa vuosiloman sijaan maksettavan korvauksen lomakorvauksena.

Lomaraha sekä lomakorvaus ilmoitetaan erikseen, jos niitä ei makseta säännöllisesti jokaisen palkanmaksun yhteydessä. Työnantaja ilmoittaa enintään 1 vuoden ajalta kertyneen lomarahan ja lomakorvauksen.

Tulevaisuudessa maksettavaa eli arvioitua lomarahaa ei ilmoiteta. Lomaraha ja -korvaus otetaan huomioon tuloissa yksinkertaisena kahdella kerrottujen 6 kuukauden tulojen lisäksi.

Ystävällisin terveisin
Kela-Kerttu
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi

Kappas

Lukematon viesti Kirjoittaja Kappas » 24 Touko 2019, 19:20

Kiitos taas.

Mitä ilmeisemmin en voisi loppuja lomapäiviäni kuitenkaan saada maksetuksi rahana ennen äitiyslomaani (vaikka ko. lomapäivät ovat siis jo kertyneet), joten siinä mielessä minun pitänee tämä alkuperäinen kysymys unohtaa.

Mutta onko sillä mitään vaikutusta äitiysrahaan, maksaako työnantaja minulle määräaikaisen työsuhteeni loppuessa (tämän vuoden lopussa) pitämättömät lomapäivät rahana suoraan vai pakottavatko pitämään ko. lomapäivät lomina? Tai ei kai noiden välillä pitäisi mitään eroa rahallisesti sinänsä ollakaan itse lomien maksun määrässä? Mutta onko äitiysrahan kannalta? Menetänkö mitään äitiysrahasta kummassakaan noista lomapäivien maksatusvaihtoehdossa (kun siis maksavat ne vasta, kun olen jo äitiyslomalla)? Eikö ollut niin, ettei ennen äitiyslomaa kertyneiden lomapäivien maksaminen vähennä äitiysrahaa? Entäpä äitiysloman aikana kertyneiden lomapäivien ja -rahojen maksaminen, vähentääkö se?

Kiitos taas kovin avustanne.

Kela-Kerttu

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela-Kerttu » 27 Touko 2019, 14:05

Hei Kappas!

Äitiys- ja vanhempainrahakauden aikana maksettavat lomarahat eivät vaikuta äitiys- ja vanhempainrahaan. Lomarahat eivät siis vähennä niiden määrää.

Terkuin
Kela-Kerttu
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi