Yel ja päätoiminen toinen työ

Miten äitiysraha määräytyy? Koska äitiysvapaa alkaa? Kysy ja keskustele äidin vapaista.

Valvoja: Kela-Kerttu

Yel

Yel ja päätoiminen toinen työ

Lukematon viesti Kirjoittaja Yel » 22 Heinä 2019, 12:50

Hei, miten äityspäiväraha käyttäytyy jos päätoiminen työ tulee vieraalta työnantajalta ja tämän lisäksi maksan Yeliä. Eli ansiotuloihin lasketaan silloin palkka ja Yel mutta miten maksu menee? Tulen saamaan päivärahaa enemmän kuin palkkani on joten maksaako Kela vieraalle työnantajalle täyden päivärahan palkkaan asti ja loput minulle vai maksaako Kela vieraalle vain hänen maksamasta palkasta kertyneen päivärahan ja myelistä kertyneen päivärahan minulle? Vaikuttaisi epäreilulta että minä maksan itse Yeliä toiselle y-tunnukselle ja sitten toinen työnantaja hyötyisi tästä maksusta saamalla koko palkan verran päivärahaa jota ei saisi jos en maksaisi Yeliä.

Kela-Kerttu

Re: Yel ja päätoiminen toinen työ

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela-Kerttu » 23 Heinä 2019, 10:03

Hei Yel!

Päivärahaa maksetaan palkallisen äitiysvapaan ajalta sinulle itselle ja työnantajallesi. Kun olet saman aikaisesti YEL-vakuutettu yrittäjä ja työsuhteessa ulkopuoliseen työnantajaan, päiväraha jaetaan YEL-työtulon ja työnantajan maksaman palkan suhteessa. Edellytyksenä on, että YEL-vakuutus on edelleen voimassa eikä sitä ole päätetty perhevapaan vuoksi.

Ystävällisin terveisin
Kela-Kerttu
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi