Äitiyspäiväraha kun useampi työnantaja

Miten äitiysraha määräytyy? Koska äitiysvapaa alkaa? Kysy ja keskustele äidin vapaista.

Valvoja: Kela-Kerttu

kysyja99

Äitiyspäiväraha kun useampi työnantaja

Lukematon viesti Kirjoittaja kysyja99 » 22 Heinä 2019, 13:00

Hei,

Jäin äitiyslomalle lokakuussa 2017. Olen nyt hoitovapaalla päätyöstäni, mutta työskennellyt hoitovapaani aikana kahdelle eri yritykselle osa-aikaisena pienillä tuntimäärillä. Odotan toista lasta ja uusi äitiysloma alkaisi lokakuussa 2019. Yritys, jolle olen päätoimisesti työskennellyt maksoi 3kk täyden palkan äitiyslomani alussa. Kuuluuko minulle nyt uudessa äitiyslomassa myös tuo 3 kk palkka? Voin ilmeisesti hakea samaa äitiysrahaa, koska lapseni ei ole täyttänyt 3 vuotta ennen toisen lapsen syntymää. Vaikuttaako hoitovapaani aikana tekemäni osa-aikainen työskentely äitiysrahaan jotenkin?

Kela-Kerttu

Re: Äitiyspäiväraha kun useampi työnantaja

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela-Kerttu » 23 Heinä 2019, 10:07

Hei kysyja99!

Työnantajana palkanmaksuvelvollisuus perustuu työehtosopimukseen. Sinun tulee tiedustella työnantajaltasi maksavatko he palkkaa myös tulevan äitiysvapaan alussa.

Päiväraha voi perustua samaan työtuloon kuin edellisen lapsen perusteella maksettu päiväraha on perustunut, kun uuden lapsen laskettu aika on ennen kuin edellinen täyttää 3 vuotta. Kysymyksesi perusteella aiempi lapsenne täyttää vasta 2 vuotta kun tulevan lapsen laskettu aika on, joten samaa työtuloa on mahdollista käyttää päivärahan perusteena.

Tähän mahdollisuuteen ei vaikuta se mitä olet tehnyt päivärahakausien välillä.

Mukavaa odotusaikaa!

Terveisin
Kela-Kerttu
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi