Hei

Miten äitiysraha määräytyy? Koska äitiysvapaa alkaa? Kysy ja keskustele äidin vapaista.

Valvoja: Kela-Kerttu

Ensu65

Hei

Lukematon viesti Kirjoittaja Ensu65 » 26 Loka 2020, 22:12

Minulla olisi tälläinen kysymys olen tällä hetkellä raskaana ja laskettu aikani on 3 maaliskuuta. Minulla loppuu tammikuussa määräaikainen työsopimus joka on kestänyt 11kk mutta haluaisin keskeyttää sen joulukuussa koska muutan pois. Jos lopetan työsopimuksen joulukuussa niin tapahtuuko äitiysrahan maksu ihan normaalisti tehdyn työn perusteella vai jos päätän työsopimuksen itse aikaisemmin niin saanko normaalisti äitiysrahaa vai jäänkö siitä ilman?

Kela-Kerttu

Re: Hei

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela-Kerttu » 27 Loka 2020, 10:03

Hei Ensu65!

Työsuhteen päättäminen ei estä äitiysrahan maksua. Toki kannattaa miettiä millä tuloilla pärjäät työsuhteen päättymisen ja äitiysrahakauden alkamisen välillä.

Äitiyspäivärahan suuruus perustuu 12 kuukauden tarkastelujakson tuloihin. Jos päätät työsuhteesi kovin aikaisin, se voi vaikuttaa tarkastelujakson tulojen yhteismäärään ja sitä kautta jonkin verran päivärahan suuruuteen. Kerroit lasketun ajan olevan 3.3., jolloin äitisrahakausi alkaisi tammikuussa. Tällöin päivärahan perusteena käytettävien tulojen tarkastelujakso olisi 1.12.2019-30.11.2020.

Ystävällisin terveisin
Kela-Kerttu
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi