Matkakortti ja Onnibus

Tukea päivittäisiin koulumatkoihin lukiolaiselle ja ammatillisen peruskoulutuksen opiskelijalle. Miten sitä haetaan ja maksetaan? Entä jos muutan? Saanko tukea työssäoppimisjakson ajalle?

Valvoja: Kela | opintotuki

Moose

Matkakortti ja Onnibus

Lukematon viesti Kirjoittaja Moose » 11 Helmi 2021, 08:35

Hei, lapseni aloittaa syksyllä lukion. Matkaa n. 40km/ suunta. Matkakortti ei käy Onnibussiin, mikä on ainut sopivalla aikataululla liikennöivä bussi aamulla. Miten tämä matka korvataan? Saako lapseni siis matkakortin ja sitten haetaan jälkikäteen korvauksia Onnibus-matkoista?

Kela | opintotuki

Re: Matkakortti ja Onnibus

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | opintotuki » 12 Helmi 2021, 14:37

Hei Moose!

Opiskelija ostaa matkalipun itse ja tekee koulumatkatukihakemuksen. Mahdollinen koulumatkatuki maksetaan opiskelijan omalle tilille. Jos opiskelijalla on oikeus maksuttomaan koulutukseen, se huomioidaan päätöksellä.

Ystävällisin terveisin
Eveliina | Kela opintotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi

Taitska

Lukematon viesti Kirjoittaja Taitska » 01 Elo 2021, 20:59

Hei, nyt kun maksuton toinen aste alkaa tästä syksystä ja nuoremme aloittaa ammattikoulun ja on syntynyt 2005 niin käykö nyt matkalippu onnibusseihin? Jos ei käy niin maksaako nuori siis kaikki onnibus matkat itse, pitää kuitit tallessa, ja hakee kuukausittain niistä korvaukset? Onko onnibussin käytölle jotain ehtoja, esim että bussin odotusajan pituus vai voiko käyttää onnibussia jos se on 30-45min aiemmin lähdössä?

Kela | opintotuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | opintotuki » 02 Elo 2021, 14:55

Hei,
Onnibussiin kelpaavista matkalipuista kannattaa kysyä liikennöitsijältä.
Muutoin toimitaan kuten tuossa aiemmin on neuvottu eli jos opiskelija kulkee Onnibussilla, opiskelija ostaa matkalipun itse ja jättää koulumatkatukihakemuksen. Mahdollinen koulumatkatuki maksetaan opiskelijalle itselleen.
Ystävällisin terveisin
Irene | Kela opintotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi