Koulumatkatuki

Tukea päivittäisiin koulumatkoihin lukiolaiselle ja ammatillisen peruskoulutuksen opiskelijalle. Miten sitä haetaan ja maksetaan? Entä jos muutan? Saanko tukea työssäoppimisjakson ajalle?

Valvoja: Kela | opintotuki

huolissaan

Koulumatkatuki

Lukematon viesti Kirjoittaja huolissaan » 08 Touko 2017, 14:50

Hei!
Olen 18-vuotias opiskelija, opiskelen sosiaali- ja terveysalaa Etelä-Suomessa. Olen nyt kouluni puolesta työssäoppimassa, ja unohdin keskeyttää työssäoppimisen ajaksi koulumatkatukeni, koska en sitä tarvitse. Kela kerkesi tämän tuen jo maksamaan tililleni, onko minun maksettava saamani summa takaisin Kelaan?

Kela | opintotuki

Re: Koulumatkatuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | opintotuki » 08 Touko 2017, 17:31

Hei, jos olet saanut koulumatkatukea niin, että tukesi on maksettu tilillesi itse järjestetyn kulkutavan mukaan ja sinulla ei ole ollut koulumatkaa, perii Kela sinulta pääsääntöisesti liikaa saamasi korvauksen takaisin. Myös koululla on velvollisuus ilmoittaa Kelalle esim. työssäoppimisjaksoista. Jos et ole ilmoittanut asiasta, kannattaa se ilmoitus tehdä. Täältä löydät tiedot, miten voit ilmoittaa muutoksestasi http://www.kela.fi/koulumatkatuki-nain-haet.

Ystävällisin terveisin
Eeva-Maria│Kela opintotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi

Vieras

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 05 Heinä 2017, 08:02

Seuraava lukuvuosi alkaa 10 viikon työharjoittelulla 14.8.2017. Työmatka on eri kuin koulumatka. Pitääkö minun tehdä kaksi eri hakemusta koulumatkatukea varten, vai miten toimitaan?

Kela | opintotuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | opintotuki » 07 Heinä 2017, 15:15

Hei!

Voit yhdellä hakemuksella hakea koulumatkatuen työharjoitteluun sekä kouluun. Sinun tulee ilmoittaa hakemuksessa työharjoittelun ajankohta ja matka, kuten myös opiskelun ajalta.
Sinun tulee jättää koulumatkatukihakemus omaan oppilaitokseesi. Päätös tehdään hakemuksesi perusteella.

Heinäkuisin terveisin Päivi | Kela opintotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi