koulumatkatukea omalla autolla?

Tukea päivittäisiin koulumatkoihin lukiolaiselle ja ammatillisen peruskoulutuksen opiskelijalle. Miten sitä haetaan ja maksetaan? Entä jos muutan? Saanko tukea työssäoppimisjakson ajalle?

Valvoja: Kela | opintotuki

tiittus

koulumatkatukea omalla autolla?

Lukematon viesti Kirjoittaja tiittus » 21 Heinä 2018, 15:31

Hei! Aloitan elokuussa opinnot lähihoitaja koulussa toisella paikkakunnalla. Lyhyintä reittiä koululle tulee matkaa 58km ja nopeinta reittiä 65km suuntaansa. Onko minulla mahdollisuutta saada koulumatkatukea omalla autolla kuljettuna? Jos koulu alkaa kahdeksalta, niin linja-autolla kuljettuna odotusaika ja matka kestäisi hieman vajaa 3 tuntia. myöhempi bussi on matkahuollossa 07:40, mutta siitä kävelymatka koululle on noin 30min, en siis kerkeä koululle sillä bussilla. Lisäksi bussit saattavat olla myössä, mikä johtaa siihen, että ainakin myöhästyn. Jos koulu alkaisi 9, niin bussi on matkahuollossa 8:45, jolloin en kerkeä koululle. joka päivä koulumatkat olisivat odotusaikoineen koulupäivän pituudesta riippuen 2,5h-5,5h. Olisiko minulla siis mahdollisuutta saada koulumatkatukea omalla autolla kuljettuna?

Vieras

Re: koulumatkatukea omalla autolla?

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 22 Heinä 2018, 20:47

Moi

Minun mielestäni olet oikeutettu, mutta käy lukemassa täällä tarkemmat ohjeet: https://www.kela.fi/koulumatkatuki-maar ... -kulkutapa

Jos toteat että olet oikeutettu, ole yhteydessä jo nyt kouluun ja hae koulumatkatukea. Näin saat tuen heti ensinmäisestä koulupäivästä lähtien

Kela | opintotuki

Re: koulumatkatukea omalla autolla?

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | opintotuki » 23 Heinä 2018, 12:40

Hei!

Voit saada koulumatkatukea itse järjestetyn kulkutavan mukaan seuraavissa tilanteissa:
-Koulumatkaa, jolla ei ole joukkoliikennettä tai koulukuljetusta, on yhteen suuntaan yli 5 kilometriä.
-Edestakainen koulumatkasi kestää julkisella liikenteellä tai koulukuljetuksella keskimäärin yli 3 tuntia päivässä. Kestoon lasketaan mukaan sekä matkustus- että odotusaika.
-Koulumatka on sinulle vaikea tai rasittava (esimerkiksi vamman, sairauden tai lasten päivittäisten hoitojärjestelyiden takia).
-Voit käyttää julkista liikennettä tai koulukuljetusta vain enintään kuudella yhdensuuntaisella koulumatkalla viikossa. Sinun on siis viikon aikana järjestettävä kulkutapasi itse vähintään neljällä koulumatkalla yhteen suuntaan.
-Koulumatkasi tai kulkutapasi vaihtuu useita kertoja kuukauden tai lukuvuoden aikana.

Jos jokin edellä mainituista perusteista täyttyy, voit saada koulumatkatuen omalle autolle. Selvitä perusteesi hakemuslomakkeella ja jätä hakemus koulullesi. Koulun edustaja vahvistaa tiedot Kelaa varten ja välittää myös hakemuksesi Kelalle.

Ystävällisin terveisin Reeta | Kela opintotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi