Koulumatkatuki, kortin ostamisajankohta

Tukea päivittäisiin koulumatkoihin lukiolaiselle ja ammatillisen peruskoulutuksen opiskelijalle. Miten sitä haetaan ja maksetaan? Entä jos muutan? Saanko tukea työssäoppimisjakson ajalle?

Valvoja: Kela | opintotuki

Kkkkk

Koulumatkatuki, kortin ostamisajankohta

Lukematon viesti Kirjoittaja Kkkkk » 27 Heinä 2018, 12:21

Hei!

Aloitan lukion muulla kuin asuinpaikkakunnalla 9.8.2018.

Olen saanut päätöksen koulumatkatuesta.

Yritin tänään käydä ostamassa oman asuinpaikkakuntani matkahuollosta bussikortin joka olisi tullut voimaan 9.8.2018. Eivät myyneet. Edellisenä päivänä 8.8. 2018 voi ilmeisesti ostaa. Lippu on voimassa 30 päivää ja myös lataus pitää käydä ostamassa matkahuollosta vai kuinka? Olisiko viimeinen voimassaolopäivä siis 16.9.2018? Oman paikkakuntani matkahuolto on 6.9. auki klo 16 saakka ja olen koulupäivän jälkeen takaisin omalla paikkakunnallani noin 16:15. Miten tuo lataus on siis tarkoitus tai mahdollista tehdä? Voiko edes tuon jatkolatauksen tehdä edeltävänä lauantaina? Voiko latauksia tehdä opiskelupaikkakunnan matkahuollossa vaikka ensimmäisen latauksen olisi tehnyt asuinpaikkakunnan matkahuollossa? Ottavat ilmeisesti päätökseen matkahuollon mappiin ensimmäisellä ostokerralla?

Miksi en voi ostaa 1.8. bussikorttia joka tulisi voimaan 9.8.?

Kela | opintotuki

Re: Koulumatkatuki, kortin ostamisajankohta

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | opintotuki » 27 Heinä 2018, 15:14

Kkkkk!

Lippujen ja matkakorttien myymisen hoitaa täysin lipun myyjä, eli Matkahuolto. Tähän ei Kelalla ole mahdollisuutta vaikuttaa. Asia tulee siis selvittää heidän kanssaan. Ohjeet ja neuvot korttien lataamiseen saat Matkahuollosta. Myös oppilaitokselta voi käytännön ohjeita tiedustella.

Ystävällisin terveisin
Joona | Kela opintotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi

hae

Lukematon viesti Kirjoittaja hae » 03 Elo 2018, 13:52

hei! Voinko käydä ostamassa opintokortilla suoraan kelan koulumatkatuellisen matka kortin Matkahuollosta vai miten pitää toimia?Olen toisen vuoden ammattiopiskelija. Minulla ei ole asuntolapaikkaa, koska asuntolapaikat tarkoitettu ensimmäisen vuoden opiskelijoille ensisijaisesti. Opiskelen kotoani käsin päivittäin oppilaitokselle kulkien.

Kela | opintotuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | opintotuki » 03 Elo 2018, 15:46

Hei hae!

Koulumatkatukihakemus tulisi toimittaa omaan oppilaitokseen. Saat samalla koululta ostotodistuksen, millä voit ostaa matkalipun Matkahuollosta. Kun käytät ostotodistusta matkalippua ostaessasi, maksat lipusta enintään 43 euroa kuukaudessa.

Ystävällisin terveisin
Niina | Kela opintotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi