Koulumatkatuen vähentyminen

Tukea päivittäisiin koulumatkoihin lukiolaiselle ja ammatillisen peruskoulutuksen opiskelijalle. Miten sitä haetaan ja maksetaan? Entä jos muutan? Saanko tukea työssäoppimisjakson ajalle?

Valvoja: Kela | opintotuki

Alma123

Koulumatkatuen vähentyminen

Lukematon viesti Kirjoittaja Alma123 » 11 Maalis 2019, 12:13

Hei!
Tuttuni sai ennen koulumatkatukea noin 80e käydessään n. 60km päässä koulussa. Lisänä tässä oli vielä itse järjestetty kuljetus kotikunnan keskustaan linja-asemalle.

Nykyään asuu toisella paikkakunnalla, koulumatka on pysynyt samana paitsi linja-asemalle ei tarvitse itse järjestää kyytiä sillä se on kävelymatkan päässä. Hän ei saa enää matkatukea vaikka matka on suunnilleen sama ellei vähän pidempikin. Hän saa vain alennusta linjakortistaan ja siitä jää maksettavaa 42 euroa. Miten on mahdollista että matkatuki tippuu noin rajusti koska itse järjestetty kyyti on lähtenyt osuudesta pois?

Kela | opintotuki

Re: Koulumatkatuen vähentyminen

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | opintotuki » 11 Maalis 2019, 14:29

Hei

Kyseiselle henkilölle itselleen aiemmin maksettu koulumatkatuki on tullut nimenomaan itse järjestetystä matkasta kotoa linja-autoasemalle. Kun se matka on jäänyt pois, myös sen perusteella maksettu koulumatkatuki on loppunut.

Jäljelle on jäänyt linja-automatkan koulumatkatuki. Se maksetaan linja-automatkan järjestäjälle. Opiskelija maksaa tällöin linja-autolipustaan oman maksuosuuden, joka on enintään 43 e/kk.

Ystävällisin terveisin
Ilpo | Kela opintotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi