VR+Matkahuolto?

Tukea päivittäisiin koulumatkoihin lukiolaiselle ja ammatillisen peruskoulutuksen opiskelijalle. Miten sitä haetaan ja maksetaan? Entä jos muutan? Saanko tukea työssäoppimisjakson ajalle?

Valvoja: Kela | opintotuki

moskari

VR+Matkahuolto?

Lukematon viesti Kirjoittaja moskari » 04 Heinä 2019, 17:57

Terve!

Olen hakemassa koulumatkatukea lukiovuodelleni ja olen törmännyt nyt pulmaan, että kuinka Kela korvaa koulumatkatuen käytännössä, kun matkustusvälineenä on Matkahuollon bussi JA VR:n juna? Matkaa tulee kotiovelta koulun ovelle 19 kilometriä suuntaansa, joten lähtökohtaisesti olen oikeutettu koulumatkatukeen.

Halvin Matkahuollon bussilippu kuukaudelle (vuosilipputuote, 44 matkaa) on ilman koulumatkatukea 109€/kk, joten on selvää että olen oikeutettu Matkahuollon 43€/kk koulumatkatukilippuun, mutta korvaako Kela myös toisen puoliskon koulumatkasta eli junalipun, joka on 46€/30pv? Miten nämä kuuluisi ilmoittaa tukihakemuksessa? Junamatkan kattamaa osuutta ei voi kulkea linja-autolla, sillä bussiliikennettä tälle matkalle ei ole.

Yritin käyttää laskuria ja en voi uskoa, että joudun omakustantamaan junalipun koska se alittaa 54€ omavastuurajan, eli kuukausittain joutuisin maksamaan kuukausittain 89 euroa koulumatkoistani (bussi 43€/kk + juna 46€/kk). Tämä on kolme kertaa enemmän mitä saan jo pelkästään opintotukea tai käytän koulukirjoihin jakson alkaessa.

Kela | opintotuki

Re: VR+Matkahuolto?

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | opintotuki » 05 Heinä 2019, 13:57

Hei moskari!

Tässä tilanteessa osta matkahuollon matkalippu ostotodistuksella ja VR:n lippu itse.

Myös VR:n lippu voidaan korvata sinulle, joten sinulle jäisi maksettavaa vain tuo 43€

Jos kokonaiskustannukset olisivat alle 54€/kk (muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta), niin silloin oikeutta koulumatkatukeen ei tulisi. Kertomassasi tilanteessa kokonaiskustannukset kuitenkin ylittävät tuon 54€/kk.

Välitän viestiä eteenpäin laskurin osalta. Kokeilin äsken itsekin ja näyttää, ettei se ymmärrä sitä, että kokonaiskulut ylittävät 54€.

Ystävällisin terveisin
Aki | Kela opintotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi

moskari

Lukematon viesti Kirjoittaja moskari » 07 Heinä 2019, 01:13

Hienoa!

Minkä hinnan Kela katsoo, kun juniin 40 opiskelijasarjalippua (n. 35€) koulupäiville tulee halvemmaksi kuin tuo yllä mainittu kausilippu koko kuukaudelle?

Kela | opintotuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | opintotuki » 08 Heinä 2019, 11:26

Hei!
Koulumatkatukena korvataan on aina kuukausilipputuotteen hinta.
Ystävällisin terveisin Reeta | Kela opintotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi