Koulumatkatuen laskuri

Tukea päivittäisiin koulumatkoihin lukiolaiselle ja ammatillisen peruskoulutuksen opiskelijalle. Miten sitä haetaan ja maksetaan? Entä jos muutan? Saanko tukea työssäoppimisjakson ajalle?

Valvoja: Kela | opintotuki

Reponen

Koulumatkatuen laskuri

Lukematon viesti Kirjoittaja Reponen » 11 Kesä 2020, 11:30

Laskin koulumatkatuen määrää ja laskuri antoi 40 km/suunta itse järjestetty kuljetus 152,91 €/kk. Eli laskurin mukaan 152,91 €/21 koulupäivää vastaa 7,28 €/pv. Koska matkoja on 2 kpl/pv tästä tulee yhdensuuntaisen matkan korvaukseksi 3,64 €/suunta. Kuitenkin Kelan linkistä pääsi asetustekstiin, jonka mukaan 40 km/suunta vastaa 6,08 €/suunta ? Mistä tämä ero johtuu?

Vieras

Re: Koulumatkatuen laskuri

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 11 Kesä 2020, 12:00

Minulla on 43 euron omavastuu kuukaudessa koulumatkatuessa. Jospa se johtuu tuollaisesta syystä.

Kela | opintotuki

Re: Koulumatkatuen laskuri

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | opintotuki » 11 Kesä 2020, 15:43

Hei Reponen!

Kun koulumatkatuki myönnetään itse järjestetyn kulkutavan mukaisena, koulumatkatuki on 70 prosenttia niistä matkakustannuksista, jotka ylittävät 43 euroa.

Asetuksen mukainen päivää kohti oleva kustannus on siis 2*6,08, kun matka on 40 km yhteen suuntaan. Kuukaudelle lasketaan 21,5 päivää. Näistä kuluista vähennetään omavastuuosuus 43 e ja tuki on 70 prosenttia tästä summasta.

Ystävällisin terveisin
Eveliina | Kela opintotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi