Asumistuen tarkistus tulojen muuttuessa

Valvoja: Kela | opintotuki

Kirjoittaja kesatyolainen 16 Touko 2018, 12:09
Hei,

olen opiskelija ja viikko sitten aloittanut kesätyöt, joiden myötä tuloni nousevat joten olen tekemässä asumistuen tarkistusta. Minulle on kuitenkin epäselvää, minkä päivämäärän laitan tulojeni muutokseen: päivän, josta työsopimukseni alkaa vai ensimmäisen palkkapäiväni?

Toinen pohdintani aihe koskee palkkaa: pistänkö "palkka"-kohtaan oman arvioni kuukausittaisesta palkkatulostani ja ajankohtaan kesätyöni keston?

Kiitos jo etukäteen!
Kirjoittaja Kela | opintotuki 16 Touko 2018, 15:29
Hei kesatyolainen!

Merkitse hakemukseen se päivä kun työsopimuksesi on alkanut. Ilmoita arvio palkastasi palkkakohtaan ja ajankohtaan työsuhteesi kesto. Liitä myös työsopimuksesta kopio hakemukseen.

Mukavaa kesän odotusta! :)

Ystävällisin terveisin
Hanna | Kela opintotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi
Kirjoittaja Antti30 16 Touko 2018, 17:47
Hei,

Itselläni vähän samaan liittyen: eli opiskeluni päättyvät nyt ennen kesäkuuta ja jatkan suoraan töissä (tuntimäärän vuoksi olen oikeutettu asumistukeen). En kuitenkaan tiedä vielä palkkaani joten pitäisikö minun katkaista jo asumistukeni kokonaan ja hakea uutta tukea kesäkuun puolella kun tarkka palkkani selviää? Vai laitanko arvion palkastani?
Kirjoittaja Kela | opintotuki 17 Touko 2018, 10:50
Hei Antti30!

Voit ilmoittaa jo nyt tulojen muutoksesta ja antaa hakemukseen arvio tulevasta palkasta. Mikäli sinulla on jo työsopimus, toimita siitä kopio. Kun todellinen palkka myöhemmin selviää, voidaan etuus tarkistaa vielä jos tiedot ovat muuttuneet arviosta.

Voit halutessasi ilmoittaa tarkistushakemuksessa, että haluat keskeyttää asumistuen maksamisen siihen saakka kun etuutesi on tarkistettu.

Ystävällisin terveisin
Taru | Kela opintotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi
Vastaa