Miten asumistukea, kun kirjoilla eri kaupungissa

Miten opiskelijan asumista tuetaan? Opintotuen asumislisä vai yleinen asumistuki? Kysy eri asumismuotojen ja –tapojen vaikutuksesta: yhdessä tai erikseen, vuokralla tai omistusasunnossa, opiskeluaikana tai kesällä.

Valvoja: Kela | opintotuki

pajunkissaonni

Miten asumistukea, kun kirjoilla eri kaupungissa

Lukematon viesti Kirjoittaja pajunkissaonni » 23 Touko 2019, 22:57

Hei.

Onkohan seuraavanlainen järjestely mahdollinen?

Olen todennäköisesti aloittamassa opiskelut 70km päässä lapsuuden kodistani ja kotipaikkakunnastani. Minulla on nykyisellä kotipaikkakunnalla kunnallisella puolella hoitosuhde, jota en halua katkaista, ts. minun täytyy olla kirjoilla tällä kotipaikkakunnallani. Lähes päivittäinen matkustaminen kouluun 70km:n väliä tuntuu kuitenkin jos ei mahdottomalta niin raskaalta. Onko mahdollista, että pysyn kirjoilla kotipaikkakunnallani ja saan yleistä asumistukea esimerkiksi opiskelijakämppään opiskelupaikkakunnallani? Perheeni, freelance-työni ja hoitosuhteeni olisivat siis siteeni kotipaikkakuntaani, kun taas asuisin ja opiskelisin 70km:n päässä.

Kela | opintotuki

Re: Miten asumistukea, kun kirjoilla eri kaupungissa

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | opintotuki » 24 Touko 2019, 15:49

Hei pajunkissaonni!

Voit hakea asumistukea myös opiskelupaikkakunnalle. Mikäli etuus myönnetään, on mahdollista, että sinulta pyydetään myöhemmin selvitystä, miksi osoitetietoja ei ole päivitetty osoitteeseen, johon tukea on myönnetty. Voit antaa selvityksen osoitetiedoista jo hakemusta tehdessä.

On myös hyvä huomioida, että puolisot katsotaan samaan ruokakuntaan kuuluvaksi, vaikka toinen on toisella paikkakunnalla työn, opiskelun tai asevelvollisuuden suorittamisen vuoksi. Yleistä asumistukea maksetaan vain ruokakunnan toiseen asuntoon. Ruokakunta voi itse valita kumpaan asuntoon tuki haetaan.

Ystävällisin terveisin
Elina | Kela opintotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi